Als u een webshop heeft dan wilt u natuurlijk dat het navigeren op de website voor elke bezoeker eenvoudig is. Als het navigeren in de webshop eenvoudiger is, dan resulteert dit in een hoger conversieratio. Oftewel, een webshop die eenvoudig te bedienen is, zal een hogere afzet hebben. Dit klinkt vrij logisch, maar waar moet u nou overal op letten? Het is vooral erg belangrijk dat uw website ook met een smartphone goed werkt! Ontzettend veel mensen gebruiken hun smartphone om te internetten. Het zou natuurlijk zonde zijn als u deze groep mensen niet kunt bereiken. We geven u daarom graag een aantal tips, zodat uw website ook voor mensen met een smartphone eenvoudig te navigeren is. Op deze manier verliest u de bezoekers die u net met hard werken aan de SEO niet als klant.
Tip 1: Houd een pagina overzichtelijk
Om te beginnen is het natuurlijk erg belangrijk dat uw pagina overzichtelijk blijft. Iemand die uw webshop met een smartphone bezoekt, krijgt uw webshop op een relatief klein scherm te zien. Hierdoor is het natuurlijk niet handig als de pagina gevuld is met tientallen buttons. Wanneer u de webshop wilt optimaliseren voor smartphonegebruikers, dan geldt vaak “less is more”.
Tip 2: Zorg voor een snel en betrouwbaar betalingssysteem
Het optimaliseren van de check-out is een van de beste manieren om het conversiepercentage te verhogen. Veel mensen haken al snel af wanneer het betalen niet snel genoeg gaat of als ze twijfelen over de veiligheid van het betaalsysteem. Dit geldt natuurlijk al helemaal voor bezoekers die gebruik maken van een smartphone. Iemand die gebruik maakt van een smartphone zal vaak net iets meer haast hebben dan een desktop gebruiker. Als u het gevoel heeft dat er nog verbetering mogelijk is bij de check-out van uw webshop, dan is het absoluut aan te raden om hier snel verbetering aan te brengen.
Tip 3: Houd rekening met touchscreen
Iemand die uw webshop bezoekt met zijn smartphone maakt gebruik van touchscreen. Het is belangrijk dat u hier voldoende rekening mee houdt. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om te kiezen voor een “sticky header”, een header die ook zichtbaar blijft wanneer de gebruiker naar onderen scrolt. Dit maakt het navigeren in de webshop al een stuk eenvoudiger. De gemiddelde smartphone gebruiker zal uw pagina volledig met zijn duim proberen te bedienen. Dit gaat natuurlijk een stuk eenvoudiger wanneer alle buttons binnen bereik zijn. Ook dit is iets dat u in uw achterhoofd moet houden als u de webshop optimaliseert voor de mobiele gebruiker.
Benieuwd wat wij bij Webshuttle zouden veranderen aan jouw webshop om deze nog meer te laten shinen in de online wereld? Neem gerust eens contact op om samen te sparren!