3 tips voor een betere mobiele webshop

mobiele webshop verbeteren

Als u een webshop heeft, dan wilt u natuurlijk dat het navigeren op de webshop voor elke bezoeker eenvoudig is. Als het navigeren in de webshop eenvoudiger is, dan resulteert dit in een hoger conversieratio. Oftewel, een webshop die eenvoudig te bedienen is, zal een hogere afzet/omzet hebben. Dit klinkt vrij logisch, maar waar moet u nou overal op letten? Het is vooral erg belangrijk dat uw webshop ook met een smartphone goed werkt! Ontzettend veel mensen gebruiken hun smartphone om te internetten en om online te shoppen. Het zou natuurlijk zonde zijn als u deze groep mensen niet kunt bereiken of gedurende het bestelproces kwijt raakt. Wij geven u daarom graag een aantal tips, zodat uw webshop ook voor mensen die de mobiele webshop bezoeken eenvoudig in gebruik is.

Tip 1: Houd een pagina overzichtelijk met “less is more”

Om te beginnen is het natuurlijk erg belangrijk dat uw pagina overzichtelijk blijft. Iemand die uw webshop met een smartphone bezoekt, krijgt uw webshop op een relatief klein scherm te zien. Hierdoor is het natuurlijk niet handig als de pagina gevuld is met tientallen buttons. Wanneer u conversie optimalisatie wilt doorvoeren voor uw mobiele webshop is het zaak om “overbodige” informatie niet te tonen, hiervoor geldt vaak “less is more”.

“Less is more” goed uitvoeren

Uiteraard is het af te raden om zelf door de webshop te scrollen en snel te kiezen welke informatie overbodig is en weggehaald kan worden. Waar u met kennis van de producten vaak al wel een groot deel kunt beslissen en dit kunt onderbouwen, is het zaak om elk detail en elke keuze volledig te onderbouwen en te onderzoeken. Hoe wij dit meestal doen? Met A/B testen en door vragen te stellen aan klanten. Op deze manier weet u precies wat een potentiële klant verwacht en kunt u aan de cijfers zien of dit resulteert in een verhoging van de conversie.

Tip 2: Zorg voor een snel en betrouwbaar betalingssysteem

Het optimaliseren van de check-out is een van de beste manieren om het conversiepercentage te verhogen. Veel mensen haken al snel af wanneer het betalen niet snel genoeg gaat of als ze twijfelen over de veiligheid van het betaalsysteem. Dit geldt natuurlijk al helemaal voor bezoekers die gebruik maken van een smartphone. Iemand die gebruik maakt van een smartphone zal vaak net iets meer haast hebben dan een desktop gebruiker. Als u het gevoel heeft dat er nog verbetering mogelijk is bij de check-out van uw webshop, dan is het absoluut aan te raden om hier snel verbetering aan te brengen.

Tip: Webshuttle is officieel partner van Mollie en Multisafepay. Beide partijen zijn betrouwbare leveranciers van betalingssystemen voor webshops.

Tip 3: Houd rekening met touchscreen

Iemand die uw webshop bezoekt met zijn smartphone maakt gebruik van touchscreen. Het is belangrijk dat u hier voldoende rekening mee houdt. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om te kiezen voor een “sticky header”, een header die ook zichtbaar blijft wanneer de gebruiker naar onderen scrolt. Dit maakt het navigeren in de webshop al een stuk eenvoudiger. De gemiddelde smartphone gebruiker zal uw pagina volledig met zijn duim proberen te bedienen. Dit gaat natuurlijk een stuk eenvoudiger wanneer alle buttons binnen bereik zijn. Ook dit is iets dat u in uw achterhoofd moet houden als u de webshop optimaliseert voor de mobiele gebruiker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *