SEO Learning 2: De geschiedenis van SEO

Geschiedenis van SEO

Archie; Het begin van een nieuw tijdperk

Om een duidelijk beeld te kunnen scheppen in de geschiedenis van SEO zullen we ver terug in de tijd moeten gaan naar het moment van ontstaan van de allereerste zoekmachine. In 1990 was dit Archie, een project van drie computerwetenschap studenten. De naam laat weinig aan de fantasie over. Archie is afgeleid van het woord ‘archive’, of in het Nederlands ‘archiveren’. Dit is dan ook het enige wat de zoekmachine deed; Het archiveren van webpagina’s. Dit is echter nog helemaal niet te vergelijken met de super gebruiksvriendelijke zoekmachines die in het huidige tijdperk worden gebruikt. Er waren slechts enkele honderden websites waarbij bestandsnamen e.d. konden worden gelezen. Dus heel spannend was dit allemaal nog niet.

WebCrawler; De eerste lezende zoekmachine

In 1994 was daar opeens WebCrawler, een groot moment in de geschiedenis van SEO, de eerste zoekmachine die teksten op websites kon lezen. Door de komst van deze uitvinding veranderde de weergave van websites in zoekmachines flink. Beheerders van websites gingen letten op teksten en hielden meer rekening met de zoekmachine. Hou hierbij wel in gedachten dat er in 1995 slecht 24000 websites in de lucht waren (op dit moment grofweg 1 miljard). Hierna gebeurde er heel veel in korte tijd, er volgde nog veel meer zoekmachines. De meest bekende hiervan is waarschijnlijk toch wel Yahoo, dit begon in 1995.

Watch out! Google is coming!

Aan de populariteit van alle zoekmachines kwam al snel een einde toen in 1998 Google werd geïntroduceerd door Larry Page en Sergey Brin. Google had betere zoekresultaten en zag er bovendien een stuk ‘beter’ uit dan de al bekende zoekmachines. Google straalde rust uit. Hierna ging het opeens heel hard met Google. Er werden advertenties toegevoegd en inmiddels is het een miljardenbedrijf dat overal wel een vingertje in de pap heeft.

Geschiedenis van SEO

Algoritmes…

Omdat naarmate de tijd vorderde Google steeds populairder werd en er steeds meer websites bij kwamen vonden de mensen bij Google het nodig om een algoritme te ontwikkelen. Dit algoritme is (grotendeels) geheim. Niemand weet exact waar Google op meet om websites of webshops een waarde mee te geven. Echter komen de echte grote zoekmachine specialisten hier toch altijd wel achter d.m.v. testen. Op deze manier weten wij bij Webshuttle nu ook wat er nodig is om u hoog in de rankings van Google terecht te laten komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *