Google verbetert haar algoritmes om de zoekmachine posities te bepalen continu. Het doet dit om de zoekresultaten zo relevant als mogelijk te houden. Er zijn een aantal grote updates per jaar en vele kleine waar we weinig van merken. Nu hebben ze voor een lange tijd niet veel veranderd aan de linkattributen. Hier komt binnenkort verandering in. Ze hebben twee nieuwe attributen toegevoegd. Het gaat hier om de attributen Sponsored en Ugc naast de attribuut NoFollow. Het moet het algoritme helpen om een beter onderscheid te maken tussen de verschillende herkomsten van een link. We vertellen je hier graag meer over.
Hoe werkten de linkattributen?
Laten we eerst kijken hoe alles werkte. Het gaat dus om de NoFollow links. Wat zijn deze links eigenlijk? Laten we het kort uitleggen. In het jaar 2005 heeft Google het linkattribuut NoFollow toegevoegd aan haar assortiment. Het is gemaakt om bij blogs en forums de content spam tegen te gaan. Men wil hier graag een link scoren door een onzin bericht te plaatsen. Door de NoFollow links hebben ze geen waarde en is het dus niet zinvol om dit te doen. In de code wordt een attribuut opgenomen. Het gaat om rel=”NoFollow”. Een website eigenaar kan de website een link meegeven met dit attribuut. Het heeft dan geen linkwaarde. Daardoor is het eigenlijk niet interessant om er een link te krijgen.
Welke nieuwe linkattributen komen erbij?
Het gaat om twee nieuwe linkattributen naast de bestaande NoFollow linkattribuut. De beheerder van een website kan op deze manier met Google communiceren over de relatie van de website en de link naar een andere website. Met de attributen wordt het voor Google een stuk gemakkelijker om ze op waarde in te schatten.
Het nieuwe attribuut rel=”sponsored” kan aangeven dat het gaat om een advertentie of betaalde plaatsing van een link. Vaak waren dit nu de NoFollow links. Het helpt om te voorkomen dat links een negatieve uitwerking krijgen op de zoekmachine posities. De betaalde links moeten eigenlijk voorkomen worden. Het is namelijk in strijd met het beleid van Google om betaalde links te gebruiken.
Daarnaast is er ook de linkattribuut rel=”ugc”. Hier gaat het om user generated content. Afgekort is user generated content: ugc. Het gaat hier om comments in een blog en forum en ook om informatie op de site Wikipedia of andere sites waar de users de content maken. Google weet met deze attribuut dat een gebruiker deze content heeft gemaakt.
Een verbetering?
Met de nieuwe linkattributen zien we dat het voor Google gemakkelijker wordt om een onderscheid te maken in de soorten links op een website. Het kan essentieel zijn om sites af te straffen op een overdosis betaalde links en daarnaast belonen voor de user generated content links. Hier is het immers de gebruiker welke een verwijzing maakt naar een website. We weten zeker dat hier veel kansen liggen. Voor Google is het mogelijk om sneller patronen te herkennen. Het zijn extra hulpmiddelen voor Google om te herkennen hoe hoog een website zou moeten scoren op een zoekwoord.
Wat betekent het voor de zoekmachine marketing?
Natuurlijk willen we allemaal onze hoge zoekmachine posities behouden. Is er een reden om bang te worden dat de posities zullen veranderen door de nieuwe linkattributen? Volgens Google heeft het geen invloed op de linkbuilding. Het gaat meer om een verfijning van de NoFollow links. Ze tellen al langer niet meer mee (15 jaar) in de rankings van een pagina. Wanneer het veranderd naar een sponsored link of user generated content link zal het niet veel veranderen. Er zijn natuurlijk nog veel meer factoren die meetellen binnen de algoritmes van Google. Het is daarom belangrijk om de focus te houden op de links die wel meetellen. De DoFollow links.
Sterke links voor sterke posities
Het is belangrijk om voor kwaliteit te gaan. Door met een goede strategie iedere maand te werken aan goede DoFollow links naar de website met relevante zoekwoorden is het mogelijk om hoger te scoren in Google. Zorg voor sterke content op de site, zodat de bezoekers lang blijven. Door de focus te leggen op de eindgebruiker zal de website ook betere posities krijgen in Google. Google wil namelijk een optimaal zoekresultaat bieden voor de eindgebruiker.