Steeds vaker zie je een chatfunctie op een website. Is het echter een verrijking of niet? Komt het niet te opdringerig over op de bezoeker? Daarnaast is het belangrijk om voldoende service te kunnen bieden. De aanwezigheid op de chat is daarom ook een vereiste. Of is een chatbot een idee om tijd te besparen? Is er een toegevoegde waarde op marketinggebied voor een chatbot? We helpen je graag op weg.
Een hogere orderwaarde?
Wanneer we naar statistieken kijken dan is het interessant om naar de conversiepercentages en de orderwaarde te kijken van iemand die gebruik heeft gemaakt van een chatfunctie (en wie niet). De cijfers liegen er niet om. Iemand die geholpen werd door een chatmedewerker bestelde vier keer meer als iemand die geen chatmedewerker sprak. Het onderbouwt de meerwaarde van een chatmedewerker. Het is dus mogelijk om een hogere service te bieden en daarnaast ook de orderwaarde te verbeteren.
Andere interessante punten van een chatfunctie
Het is prettig voor de bezoeker om de mogelijkheid te hebben om een chatfunctie te gebruiken. Vragen kunnen snel beantwoord worden. Ze zullen hierdoor sneller naar een volgend station binnen de customer journey gaan. Door de bezoeker de keuze te bieden om een gesprek aan te gaan via de chat ontstaan er kansen om de bezoeker naar een aankoop te begeleiden. Het wegnemen van bezwaren is de snelste weg naar extra verkopen.
Een chatfunctie implementeren?
Wanneer je een chatfunctie in de webshop wilt opnemen is het handig om meerdere standaard antwoorden klaar te hebben. Het is dan mogelijk om de antwoorden snel te geven. Een chatfunctie via Facebook Messenger biedt ook mogelijkheden. Het biedt zelfs extra gebruikersinformatie waardoor een beter advies mogelijk is. In Messenger zijn gesprekken ook te simuleren en kunnen er automatisch antwoorden gegeven worden.
Onze tips
Het is goed om een chatfunctie uit te testen op jouw webshop. Kijk welke vragen bezoekers hebben. Verzamel de meest gestelde vragen om hier ook informatie over aan te bieden op de website. Denk aan een artikel in de blog. Tevens is het goed om de meeste vragen te automatiseren. Het is dan mogelijk om op de meest gestelde vragen een antwoord te bieden via de chat. Het zal een bijdrage leveren aan de ervaring van de webshop bezoeker. De stap om een aankoop te doen zal een stuk kleiner worden.