Tips voor het succesvol inzetten van Admarkt optimalisatie

Admarkt optimalisatie

Heeft u webshop en adverteert op via het zakelijk gedeelte van Marktplaats (Admarkt)? Dan is het zaak om goed te letten op hoe u uw advertenties instelt. Door het correct inzetten van Admarkt optimalisatie kunt u namelijk al snel flinke stappen maken en de omzet en de traffic flink verhogen.

Admarkt optimalisatie, wat is dat?

Waar nog niet heel veel bedrijven te term gebruiken is Admarkt optimalisatie toch echt een begrip aan het worden. Net zoals de al bekende termen zoals bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie is dit namelijk ook een manier van online optimalisatie om goed in de gaten te houden. Bent u actief met adverteren op Marktplaats.nl? Dan is het zaak om deze advertenties zo goed mogelijk in te stellen. Bij Webshuttle zetten wij liever een minder aantal goede advertenties in dan heel veel minder goede advertenties, deze zijn immers zonde van uw geld. Met Admarkt optimalisatie doelen wij dus op het optimaliseren van uw advertenties op Marktplaats.nl.

Aan de hand van welke factoren baseren zij de ranking van advertentie?

Uiteraard heeft Admarkt van Marktplaats.nl net zoals alternatieven als Google een manier om de rankings tot stand te laten komen. Net zoals bij Google kun je de advertenties optimaliseren door middel van Admarkt optimalisatie. Dit duidt er dus op dat de content van de advertenties een grote rol speelt. Hiernaast speelt het budget dat u over heeft te betalen voor een klik (CPC / cost per click) een grote rol. Hoe meer u betaald, des te groter de kans om bovenaan de zoekresultaten te komen te staan. Hiernaast speelt de populariteit van uw advertentie een grote rol. De populariteit hangt af van de CTR (click through rate). Deze wordt berekend door het aantal kliks op uw advertentie te delen door het aantal keer dat uw advertentie is getoond in de resultaten. De combinatie van bovenstaande zorgt voor de ranking van Admarkt.

Admarkt optimalisatie

Optimaliseren van de titel

De titel is de blikvanger van uw advertentie en tegelijkertijd ook de basis voor uw vindbaarheid in de resultaten. De zoekwoorden die u in de titel verwerkt zijn namelijk de basis waarop Marktplaats zich als zoekmachine baseert. Wij adviseren u dan dus ook de volgende tips te volgen;

  • Er mogen maximaal 60 tekens gebruikt worden, gebruik deze optimaal.
  • Heeft het product een bekend merk? Gebruik deze dan, naast eigenschappen als maten en kenmerken, in de titel.
  • Verwerkt de juiste zoekwoorden. Maak hiervoor gebruik van een zoekwoorden analyse.
  • Het maakt niet uit of u de zoekwoorden in meervoud of enkelvoud gebruikt. Gebruik van spaties is noodzakelijk en leestekens hebben geen invloed op de vindbaarheid.
Admarkt optimalisatie
Realistische en goede foto’s dragen bij bij het verhogen van de conversie.

Afbeeldingen zijn een must

Net zoals het invoegen en tijd besteden aan het maken van een goede titel zijn de afbeeldingen ook belangrijk. Dit is immers waar een potentiële klant het product op gaat beoordelen. Hierin adviseren wij u rekening te houden met de volgende punten;

  • Verkoop sneller door méér en goede foto’s toe te voegen. Fotografeer je product van alle kanten en maak de foto’s bij daglicht. Het liefst met een neutrale, witte achtergrond
  • Met meer foto’s kan je jouw product beter presenteren en zo de kans op interesse in je product vergroten
  • Zorg ervoor dat je eerste foto een compleet beeld geeft van het product, deze wordt namelijk getoond in de resultatenlijst
  • Gebruik geen speciale filters. Een ‘opgeleukte’ foto kan de koper teleurstellen als hij het product in het echt ziet

Beschrijvingen toevoegen en doorklikken naar de webshop

Uiteraard is het belangrijk dat wanneer u een klant op de advertentie heeft gekregen met een goede titel en zo goed als heeft overtuigd met top afbeeldingen dat u deze bezoeker ook daadwerkelijk omzet in een klant en hier geld aan verdient. Hierin spelen de beschrijving van de advertentie en de doorklik naar uw webshop een grote rol!

  • De woorden in de gehele advertentietekst spelen een rol in de vindbaarheid van je advertentie
  • De eerste 160 tekens van de advertentie worden getoond in de resultatenpagina. Vertel hier wat de bezoeker nog meer aan voordeel heeft wanneer deze doorklikt
  • Geef informatie over de kwaliteit, de garantie, de levering en de betaling van het product
  • Zorg voor een specifieke doorklik naar je webshop of website zodat de bezoeker direct kan afrekenen of de winkelwagen kan vullen

De gebruiker moet centraal staan

Net zoals bij het ontwerpen en ontwikkelen van uw webshop is het bij het maken van deze advertenties zaak om de gebruiker in gedachten te houden. In werkelijkheid is dit vrijwel exact hetgeen waar Admarkt optimalisatie om draait. Wat wil de gebruiker? Waar is hij naar op zoek? Wat moet hij/zij hiervoor doen? Allemaal vragen waarvan wij u adviseren over na te denken alvorens u overgaat tot het publiceren van uw advertenties.

Hoe zit het met de kosten van Admarkt?

De werking van budgetten en kosten van de advertenties werkt in Admarkt van Marktplaats iets anders dan u wellicht al gewend bent van Google Ads. Waar je bij Google Ads altijd maar 1 cent boven de concurrerende partij hoeft te betalen om bovenaan te komen staan is dit bij Admarkt iets anders. Wanneer jij namelijk aangeeft 50 cent per klik te willen spenderen en je concurrent blijkt (achteraf) slechts 20 cent te hebben ingesteld, betaal je alsnog de volle 50 cent. Iets om rekening mee te houden dus….

Welke tips heeft Admarkt zelf rondom deze kosten?

Uiteraard doet ook Admarkt zelf ook uitspraken over de kosten die u maakt en in dit geval hebben ze zelfs een aantal tips gepubliceerd waarvan wij u adviseren om rekening mee te houden en misschien wel gelijk mee aan de slag te gaan. Admarkt zegt het volgende;

  • Start met de laagste CPC bieding prijs en experimenteer hiermee zodat je de besteding en het aantal website kliks kan vergelijken op weekbasis
  • Stel een minimaal budget in voor de advertentie. Minimaal is dit € 50,- per advertentie. Is er eind van de maand € 30,- besteed aan kliks, dan staat er nog € 20,- open voor de volgende maand
  • Stel ook een daglimiet in (minimaal €10) zodat je ook op dagelijkse basis grip hebt op de kosten

Kortom; Aan de slag!

U heeft van ons de handvatten gekregen om een goede basis neer te gaan zetten voor uw advertentie op Admarkt. Met deze Admarkt optimalisatie tips kunt u direct aan de slag. Om deze tips uit te kunnen voeren hoeft u geen expert te zijn in online marketing. Denk vanuit de gebruik en zorg dat de content klopt met hetgeen u tracht te verkopen. Gaat u graag het gesprek met ons aan over Admarkt optimalisatie? Neem gerust contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *