Voor veel mensen is online marketing het bouwen van een zeer mooie website volgens de laatste trends. Ook kan het een social media campagne zijn, content inzetten en zoekmachine marketing toepassen. Iedereen met een website zal wel eens benaderd zijn door een bureau om de website naar de eerste plek in Google te loodsen of om duizenden bezoekers te realiseren. Het klinkt allemaal erg interessant en het is verleidelijk om met deze bureaus in zee te gaan.
Meer bezoekers betekent meer verkopen?
De meest logische gedachte is dat meer bezoekers op een website zorgen voor meer afspraken en verkopen. Er is echter geen garantie dat alle nieuwe bezoekers op de website ook voor meer omzet gaan zorgen. Het is net als een winkel hebben waar veel mensen naar binnen komen. Wanneer niemand wat koopt, koop je hier niets voor. Het is belangrijk om kopers aan te trekken en geen bezoekers.
Biedt hulp op jouw website
Veel website bezoekers vinden jouw website door een link uit Google. De meeste mensen gebruiken Google om antwoorden te vinden op dringende vragen. Ze klikken vervolgens op een link waar ze het antwoord verwachten. Het is belangrijk dat ze ook daadwerkelijk een antwoord vinden op de vraag. Wanneer ze op jouw website het antwoord vinden stijgt het vertrouwen. Het is dan ook logisch voor de bezoeker om de volgende stap te maken. Het is nu mogelijk om deze persoon een product of dienst aan te bieden.
Conversie
Het is niet belangrijk om veel bezoekers te hebben op de website. Natuurlijk helpt het. Het is echter belangrijk om een conversie te krijgen naar de volgende stap in de reis die de klant maakt op jouw website. Een conversie naar een mogelijkheid om met de klant te communiceren per mail, messenger of via de telefoon. Biedt de mogelijkheden actief aan. Doordat veel mensen met de smartphone op jouw website komen is het contact nog sneller gelegd. Ze hebben de telefoon al in de hand!
Zorg voor een optimale ervaring
Het is belangrijk om iedere websitebezoeker in de watten te leggen. Je kunt dit doen door de website veilig te maken (gevoel van geborgenheid) en snel (prettig). Daarnaast is het verstandig om uitgebreide antwoorden op de meest gestelde vragen van jouw doelgroep te bieden. Zorg dat de website een bron van informatie wordt om vertrouwen op te bouwen. Zo krijg je vanzelf meer bezoekers die kopers worden.