Veel mensen vragen zich af wat Google Adwords is. Het antwoord op deze vraag is relatief eenvoudig te geven. Adwords is namelijk het advertentieprogramma van Google. Het zijn de advertenties die getoond worden in de zoekmachine. Het worden ook wel search ads genoemd. Google Adwords is het programma waar advertentieplekken ingekocht kunnen worden. Online adverteren via Google is zeer interessant, omdat men dan veel sneller een toppositie heeft in de zoekmachine die goed opvalt. De kosten zijn afhankelijk van de mate van concurrentie voor de plek waar een bedrijf wilt gaan adverteren. Graag delen we in deze blog een aantal Adwords tips.
Google Adwords uitleg
Google is de reus van de zoekmachines. Het is een bedrijf wat zeer veel data heeft over de vele miljoenen zoekopdrachten van haar gebruikers. Met de data is het mogelijk voor ze om op de juiste manier advertenties te laten zien. Hiervoor hebben ze hun eigen programma ontwikkeld: Google Adwords. Het is een zeer succesvol product van Google. Het levert namelijk 97 procent van de algehele omzet op van Google. In euro’s gaat het om 72 miljard per jaar. Hiermee wordt onderschreven dat het om een goed product gaat. Het werkt heel eenvoudig. Iedereen kan adverteren naast de organische zoekopdrachten die kunnen worden behaald met zoekmachine marketing. Wanneer iemand meubels verkoopt en er wordt gezocht op een bankstel dan kan de verkoper een advertentie naast de zoekopdracht resultaten plaatsen. Het is helemaal af te schermen op lokaal niveau en regio. Hierdoor zien alleen mensen die mogelijk naar de winkel komen. Vervolgens wordt er per klik afgerekend met Google Adwords.
Adverteren via Google
Het voordeel van adverteren via Google is dat je per klik afrekent en niet per view. Veel websites en blogs rekenen een betaald bedrag per duizend vertoningen. Zelfs als niemand op de advertentie heeft geklikt moet er worden afgerekend. Google volgt dit systeem dus niet en maakt het adverteren interessant. Je betaalt immers voor resultaat in de vorm van kliks. De interesse is gewekt en de persoon gaat naar de website. Wanneer er veel concurrentie is om in een specifieke regio bij specifieke zoekwoorden een advertentie te laten zien worden de prijzen hoger. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer er geen concurrentie is zijn er al mogelijkheden vanaf 1 cent per klik. Bij meer concurrerende zoekwoorden zal men al snel tientallen euro’s moeten betalen.
Google Adwords tips
Het is een goed idee om te starten met Google Adwords wanneer je snel meer bezoekers naar je website of webshop wilt trekken. Start met een klein budget en bekijk wat de resultaten zijn. Laat de bezoekers op een speciale webpagina (landingspagina) terecht komen die zorgt voor een optimale conversie naar de volgende stap. Het is ook goed om te starten met een hoge prijs per klik. Hierna is het mogelijk om de prijs per klik te verlagen. Google kijkt naar de maximale opbrengst per advertentie. Het is niet altijd belangrijk om de hoogste prijs per klik te krijgen. Ook Google kijkt naar de conversie van het aantal vertoningen en kliks. Wanneer dan het aantal kliks hoger liggen dan bij een concurrent kom je alsnog hoger.