Er wordt bij zoekmachine marketing gebruik gemaakt van vele termen. Het kan gaan om SEO, SEA en ook nog eens over SEM. De laatste SEM staat voor Search Engine Marketing. SEO staat voor Search Engine Optimization en SEA voor Search Engine Advertisement. Het zijn de Engelse termen welke domineren. Om je op weg te helpen verduidelijken we graag de termen SEO en SEA. Laten we ze eerst afzonderlijk bespreken om er dan nog wat dieper in te duiken.
Wat is SEO?
SEO is het organisch gevonden worden in de zoekmachines. Het betekent dat je met jouw webshop op website een positie hebt weten te veroveren in de top van de lijsten bij Google op een specifiek zoekwoord. De online vindbaarheid is belangrijk om meer bezoekers op de webshop of site te krijgen. Daarnaast zorgt het ook voor een psychologisch voordeel wanneer je in de top bent weer te vinden. Zoekt iemand bijvoorbeeld op bakker in Den Haag en de bakkerij staat op de eerste plaats dan zien mensen het vaak als een teken dat dit de beste bakkerij van Den Haag is. Het zal helpen om meer en betere conversies te krijgen.
SEA: adverteren in de zoekmachines
Het adverteren in de zoekmachines kan ook. Het zijn de advertenties die rondom de zoekresultaten worden weergegeven in Google en andere zoekmachines. Het is mogelijk om deze plekken te kopen. Kort gezegd koopt men een plek naar de top van de zoekmachines. Het kan voor specifieke zoektermen erg prijzig zijn. Het is daarom belangrijk om hier wel verstandig mee om te gaan. Het is goed om te berekenen of de advertenties lonend zijn. Kijk hierbij trouwens niet naar de eenmalige transactie van een klant. Kijk naar de life time value van een klant. Als een klant tien bestellingen doet en dan duizend euro oplevert is het mogelijk om voor tweehonderd euro te gaan adverteren. Zelfs als de eerste aankoop slechts honderd euro oplevert en het verliesgevend lijkt.
Het verschil van SEO en SEA
Het verschil is eigenlijk eenvoudig uit te leggen. SEO richt zich op de natuurlijke zoekresultaten. Het is een wat langer proces om hier direct mee te scoren. Op de lange termijn kan het echter uitstekend werken. SEA gaat over het adverteren in de zoekmachines op topresultaten te krijgen. Het is goed om beide manieren te gebruiken bij de zoekmachine marketing.