Wat is SEO en waar staat het voor?

De term SEO staat voor “Search Engine Optimization”. In gewoon Nederlands betekent dit “Zoekmachine optimalisatie”. SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Hoger in Google komen is dus het doel van dit vakgebied en alles taken die hierbij komen kijken. Zoekmachines zoals Google, Bing etc. kennen waarde toe aan een website of webshop. Alle technieken die ingezet worden om de waarde van je website te vergroten vallen onder SEO.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Erg vaak wordt door bedrijven de oplossing gezocht in SEA als de SEO van hun website te wensen over laat. Echter is dit niet een onderdeel van de best practices binnen dit vakgebied. SEA, ook wel Search Engine Advertising, is het adverteren en dus betalen voor de positie in Google en dus voor de bezoekers. Alhoewel SEA een flinke stroom bezoekers kan binnenslepen voor een website, kost het ook veel geld. Hiernaast is het niet verstandig om SEA zonder SEO in te zetten. Bij Webshuttle adviseren wij over het algemeen altijd om te beginnen met SEO. U kunt een situatie als hiervoor geschetst vergelijken met de bouw van een huis. Zorg voor een goede en vooral geschikte fundering om op te bouwen. Een website met goed gebruik van SEO vormd de perfecte fundering voor het gebruik van SEA. Andersom is dit niet altijd het geval.

Wat valt er te behalen met SEO?

In eerste instantie lijkt SEO een lang en traag proces waarvan de resultaten een flinke periode uitblijven. Echter is het gegarandeerd alle moeite waard mits alles goed gedaan wordt. Als SEO goed wordt uitgevoerd kan het uiteindelijk zelfs geld opleveren voor bedrijven. Hoe? Simpel. Door het uitvoeren van zoekmachine optimalisatie komen websites hoger in Google. Een hogere ranking in Google resulteert direct in meer verkeer naar deze websites. Met een hoger aantal bezoekers is de kans, als je het nog een kans mag noemen, groot dat deze gebruikers zich omzetten naar leads en vervolgens naar klanten. Een hogere omzet dus!

Wie bepaald de regels in de wereld van SEO precies?

Een goede vraag, maar tegelijkertijd erg makkelijk te beantwoorden. De regels die gelden voor SEO worden bepaald door de verschillende zoekmachines. Automatisch denkt u hierbij aan Google, wat ook de grootste speler is, maar ook Bing is een zoekmachine om rekening mee te houden. Bij Webshuttle zijn wij altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en updates. Benieuwd welke regels u beter kunt toepassen? Neems een contact met ons op voor een goed gesprek! Dit kan via het daarvoor bestemde contactformulier of u kunt ons bellen op 0172-263070.