Blogs laten schrijven
Tegenwoordig doet iedereen het, bloggen. Op het internet kom je dan ook amper nog een website tegen die geen blogpagina heeft. Zonder blogpagina is je website niet compleet. Het maakt niet uit of je een website hebt waar je producten op verkoopt, diensten op aanbiedt of alleen informatie wilt verstrekken. Overal valt over te bloggen. Er zijn dan ook enorm veel verschillende blogs. Zo zie je de persoonlijke blogs waar men verteld over wat ze meemaken in het leven, de reisblogs sluiten hier mooi op aan. Er zijn ook foodblogs, modeblogs en beautyblogs waarin handige tips en heerlijke recepten gedeeld worden. Ook is de zakelijke blog inmiddels nagenoeg onmisbaar geworden. Deze zakelijke blog is niet alleen leuk, maar heeft ook een heel belangrijk doel. Met een zakelijke blog kun je namelijk perfect reclame maken voor je bedrijf, product of dienst en je website promoten zodat deze beter gevonden wordt in de zoekmachines. Blog jij nog niet voor jouw bedrijf? Blogs laten schrijven is dan een zeer goede keus. Zo kost het je namelijk zelf geen tijd, maar maak je wel eenvoudig reclame en blijf je jouw concurrenten voor. Vraag Webshuttle om je te helpen met het schrijven van blogteksten.
Wat is een blog?
Een blog is een artikel geschreven over een bepaald onderwerp, een bepaald product, een dienst of een gehele onderneming. Dit artikel wordt online geplaatst op een blogpagina. Op het moment dat er meerdere artikelen met regelmaat achter elkaar in een logische volgorde of categorie geplaatst worden, spreekt men over een blog. In de blog wordt een verwijzing naar een website gedaan die te maken heeft met het onderwerp van dit bewuste blogartikel. Dit kan dus min of meer een verkapte reclameboodschap zijn. Blogberichten worden vaak op een informele manier geschreven en lezers krijgen de mogelijkheid om op het bericht te reageren.
Waar komt de term “blog” vandaan?
Het woord blog heb je vast al vele malen voorbij horen en zien komen, maar het is niet zomaar een term. De oorspronkelijke term is weblog. Een weblog is absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld een website tekst of andere internet tekst zoals een recensie of een bericht op Facebook. Log betekent dagboek en web is de oude naam voor internet. Weblogs waren in 1994, toen de term voor het eerst gebruikt werd, niet meer dan online dagboeken.
Ondanks een blog vandaag de dag over allerlei onderwerpen gaat, is deze vaak gebundeld met gelijksoortige berichten. Dit bundelen gebeurd op een blogpagina. Je blogspots kun je hierop in categorieën en chronologische volgorde indelen waarbij de nieuwste blog bovenaan verschijnt. Blogs bestaan meestal uit zo’n 300 tot 1000 woorden en zijn voorzien van diverse verwijzingen met daarachter een hyperlink. Je wordt via een blog dus verwezen naar andere bronnen die te maken hebben met het onderwerp van de blog. Het maken van content voor een blog heet bloggen. Bloggen is niet eenvoudig, het kost veel tijd en vergt doorzettingsvermogen. Omdat bedrijven vaak geen tijd hebben om te bloggen, besteden ze deze klus uit aan een SEO tekstschrijver, zo kun je bijvoorbeeld Webshuttle jouw blogs laten schrijven.
Welke voordelen kan bloggen hebben voor jouw bedrijf?
Zakelijk bloggen is een ontzettend goede methode om bezoekers naar je website of webshop te genereren. Blogteksten zijn een ijzersterk marketinginstrument in de SEO wereld. Met regelmaat bloggen over je bedrijf, werkzaamheden, diensten en producten zorgt voor meer websitebezoek. Doe je dit niet alleen op je eigen blogpagina die gekoppeld is aan je website, maar plaats je ook externe blogs? Dan zal je website waarnaar je verwijst in de externe blogs hoger in Google scoren (mits je een artikel met links plaatst op de juiste externe website). En dat is nog niet alles… Want doordat je bezoekers jouw relevante berichten lezen, laat je zien dat je kennis hebt van zaken. Je bouwt daarmee een expertstatus op en laat je concurrenten ver achter je. Je verhoogt het vertrouwen van je bezoekers en daarmee ook direct je omzet. Intern en extern bloggen geeft dus een WIN WIN WIN situatie!
Waarom bloggen een specialisme is…
Met zakelijk bloggen wil je wat bereiken. Je wilt meer bezoekers genereren naar je website, je wilt belangrijke productinformatie geven en diensten uitleggen. Al deze punten hebben één groot doel en dat is de omzet van je website of webshop verhogen. Bij zakelijk bloggen gaat het erom dat je een bepaalde doelgroep aanspreekt. Een doelgroep die past bij de producten die jij verkoopt of de diensten die jij aanbiedt, anders geeft het bloggen niet het juiste resultaat. Zomaar in het wilde weg gaan bloggen heeft dus in dit geval geen zin.
Zakelijk bloggen is een specialisme, ieder stukje content op de blogpagina moet nauwkeurig geschreven zijn. De content moet gericht zijn op de SEO technieken maar net zoveel op de lezer. Daarbij moet het passen bij het bedrijf en zodanig geschreven zijn dat het iets bijdraagt aan het geheel. Daarbij dient er een duidelijke contentstrategie opgesteld te worden. Dat betekent dat er vooraf bepaald wordt wanneer een nieuwe blog gepubliceerd wordt en welk onderwerp of thema aan bod komt. Zo kun je iedere dag een blog plaatsen, maar ook kiezen voor een wekelijkse of maandelijkse blog. Bij zakelijk bloggen is regelmaat zeer belangrijk. Bezoekers willen graag weten wanneer ze een volgende blog kunnen verwachten. Daarbij geeft een netjes bijgewerkte en up-to-date blogspot vertrouwen, men ziet dat er beweging is. Ook zoekmachines zien die beweging graag. Zodra er nieuwe informatie verschijnt, wordt de website opnieuw gescand en ingedeeld. Hoe meer kwalitatief goede content in je blogspot, hoe hoger de positie in Google is.
Hoe schrijf je een goede blog?
Benodigde tijd: 30 minuten.
Goede zakelijke blogteksten schrijven is dus nog niet zo eenvoudig, echter met de volgende stappen kom je een heel eind in de goede richting. Start eerst met het bepalen van je doelgroep en het opzetten van een content strategie voor de komende maanden. Als wij puur kijken naar hoeveel tijd een gemiddelde blog ons kost dan is dit ongeveer 30 minuten. Let hier echter niet teveel op, wij worden vaak gezien als een blogfabriek en wij werken dan ook erg snel. Volg daarna bij het schrijven van iedere blogtekst de volgende stappen:
- Kies het onderwerp waar je over wilt gaan schrijven
Ben jij werkzaam als loodgieter? Dan is het niet logisch om te schrijven over hoe je een taart moet bakken. Hou hier dan ook rekening mee bij het bedenken van de titel van je blog. Vaak werken wij bij Webshuttle met een content strategie waarbij wij voor een langere periode uitstippelen waarover wij bloggen.
- Bedenkt een werktitel
Uiteraard is dit persoonlijke smaak en ervaring. Of jij dit fijn vindt om te doen moet je eigenlijk voor jezelf ontdekken, maar wij vinden dit erg fijn. Wij bedenken bij het samenstellen van de strategie gelijk een werktitel. Zo weten we dat er over het goede wordt geschreven en dat het aansluit bij het grotere geheel.
- Schrijf in je blog zoals je praat, informeel maar duidelijk
Uiteraard is dit afhankelijk van waarvoor je schrijft. Schrijf jij over financiële informatie die voor mensen erg belangrijk is? Dan is het niet in alle gevallen even goed om informeel te schrijven. Wat wij hierbij proberen aan te geven is dus dat je goed rekening dient te houden met voor wie je schrijft en hoe deze mensen het liefst lezen of aangesproken worden.
- Maak een korte inleiding zodat lezers direct zien waarover je blog gaat
De inleiding is meestal een pakkend stukje tekst waar mensen een stukje herkenning willen zien. Schrijf jij hier over het probleem of de situatie waar de persoon herkenning in vindt of wat hij of zij nodig heeft? Dan heb jij de lezer in de meeste gevallen direct gevangen “in je spinnenweb” en kan hij of zij niet meer weg.
- Zorg ook na de inleiding voor herkenning en een relatie
Vaak beginnen mensen na de inleiding lukraak te schrijven over een onderwerp, maar juist dit stuk van de tekst is enorm belangrijk. Dit moet namelijk precies kloppen. Mensen herkennen zich in je inleiding, anders lezen ze dit stuk niet, maar raak jij ze hier kwijt? Dan zou dat enorm zonde van alle moeite zijn. Zorg dus dat je vanaf hier een relatie met de lezer opbouwt. Geef bijvoorbeeld aan dat ook jij een dergelijke probleem of situatie hebt gehad.
- Kies voor korte alinea’s en tussenkopjes zodat je blogtekst prettig leest
Niemand is er dol op om enorme lange stukken achter elkaar door te lezen, helemaal online niet. Daarom is het zaak om de stukken tekst soepel te houden door ze kort te schrijven en met leuke, aantrekkelijke tussenkopjes te werken.
- Verzin een pakkende (definitieve) titel
Deze plaats in het lijstje van deze stap is eigenlijk een beetje afhankelijk van je eigen voorkeur. De één vindt het fijn om te schrijven vanuit een bestaande titel, dit noemen wij ook weleens een werktitel. De ander gaat schrijven en bedenkt er laten eentje na het schrijven. Wat wij doen? Wij beginnen te werken met een werktitel die aansluit bij onze strategie. Mocht deze toch niet helemaal passend zijn, dan passen wij deze naderhand aan zodat dit helemaal aansluit.
Zijn er verschillende soorten blogs?
Naast dat een blog over allerlei onderwerpen kan gaan en meerdere doelen heeft, kun je de blogteksten ook op twee verschillende manieren plaatsen. Je hebt daarbij de interne blogs, de blogs die je op je eigen blog pagina plaatst en waarbij interne links worden gebruikt. Ook heb je externe blogs. Deze blogs laat je plaatsen op andere website terwijl ze wel een link bevatten naar jouw website.
Waarom blogs plaatsen op mijn eigen website?
Interne blog, dus blogs op je eigen website, zorgen zoals we al eerder benoemde voor vertrouwen, een expertstatus en hebben een informerende rol. Je trekt er bezoekers mee naar je website en verbind ze daarna ook aan je website zodat ze steeds terugkomen. Daarbij is het wel van groot belang dat je regelmaat aanbrengt in je blogberichten en content plaatst die zowel waarde heeft voor de bezoekers als voor de zoekmachines.
Waarom blogs plaatsen op een andere website?
Blogs plaatsen op externe websites vallen meestal onder een linkbuilding strategie. Door het plaatsen van externe blogberichten verzamel je backlinks. Met backlinks verhoog je de positie van je website in de zoekmachines. Natuurlijk moet je daarbij wel zorgen dat in de externe blogberichten een link is opgenomen die verwijst naar één van de pagina’s van jouw website. Je kunt Webshuttle zowel vragen een blogtekst te schrijven als te plaatsen op externe websites. We hebben een groot netwerk met allerlei verschillende blogpagina’s waar we jouw website prima op kunnen promoten door middel van bloggen