Je hebt het je vast al wel een keer afgevraagd: Hoe kom ik hoger in Google? Elke ondernemer wil de website van zijn bedrijf graag bovenaan in de zoekresultaten van Google zien staan en terecht. Een hoge positie levert, wanneer alles goed wordt uitgevoerd, over het algemeen ook veel bezoekers op. Wanneer dit ook nog eens bezoekers zijn die aansluiten bij de doelgroep van jouw bedrijf, website of webshop is dit natuurlijk helemaal top. Niet zo gek dus dat iedereen hoger in Google wilt komen te staan. Maar waarom willen we dit? Hoe krijgen we dit voor elkaar en vooral hoe doen we dit goed? Wij zullen het een en ander toelichten. Is het na het lezen voor jou nog niet helemaal duidelijk of heb je vragen? Neem contact met ons op, wij helpen je graag compleet vrijblijvend verder en vertellen je graag uitgebreid hoe alles in zijn werk gaat.
Hoe werkt een zoekmachine?
Een zoekmachine heeft als doel om de gebruiker, in dit geval iemand die ergens naar zoekt, van een zo goed mogelijke, passende en informatieve bron te voorzien. Wanneer iemand zoekt naar bijvoorbeeld een t-shirt, dan is het logisch dat een grote partij zoals Zalando wordt getoond door de zoekmachine. Dit is immers een bekende en vooral relevante partij om je te helpen bij jouw zoektocht naar jouw t-shirt. Maar hoe doet een zoekmachine dit? Nou, dat is helaas niet uit te leggen in een tekst die voor jou gemakkelijk te lezen is. In het kort werkt het als volgt;
- De zoekmachine heeft een database met daarin alle pagina’s van, vrijwel, alle websites die er in ons land bestaan.
- Wanneer je zoekt op “t-shirt” zal de zoekmachine, in dit geval Google, deze database gaan doorzoeken en aan de hand van een algoritme de, volgens het systeem, beste zoekresultaten tonen.
- Deze resultaten worden onder andere beoordeelt op het zoekwoord, de waarde van de website, de waarde van de pagina zelf en het aantal bezoekers dat de website of webshop heeft.
Bovenstaand is uiteraard een enorm verkort voorbeeld. In werkelijkheid heeft Google een algoritme dat rekening houdt met meer dan honderd verschillende elementen. Het is natuurlijk onmogelijk om in te spelen op al deze elementen. Maar gelukkig komen dan partijen zoals wij om het hoekje kijken. Met een ruime kennis en ervaring weten wij precies hoe wij ook jouw website of webshop in de schijnwerpers kunnen zetten en jou een hoge positie in Google kunnen geven.
Hoe hoger scoren in Google?
Zoals hierboven ook al kort aangegeven is het behalen van een hogere positie in Google afhankelijk van erg veel factoren. Om goed te kunnen inspelen op deze factoren, of in ieder geval de belangrijkste, zijn er verschillende vakken ontstaan. Een greep uit deze vakgebieden zijn;
Over het algemeen lukt het hoger in Google komen niet wanneer er gebruik wordt gemaakt van slechts één van deze vakgebieden. Bij Webshuttle combineren wij graag de eerste drie; Zoekmachine optimalisatie, Content marketing en Conversie optimalisatie. Waarom? Omdat dit oplossing zijn die vooral op de lange termijn goedkoper zijn voor jou als klant. Advertenties zijn gemakkelijk voor het binnenhalen van klanten, echter kosten deze geld per klik. Dit is bij het behalen van een organische positie in de zoekmachines niet het geval.
Zoekmachine optimalisatie, wat is dat?
Hoger in Google komen doe je dus door onder andere SEO in te zet, maar wat is SEO? De term SEO staat voor “Search Engine Optimization”. In gewoon Nederlands betekent dit “Zoekmachine optimalisatie”. SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Zoekmachines zoals Google, Bing en dergelijken kennen waarde toe aan een website of webshop. Alle technieken die ingezet worden om de waarde van je website te vergroten vallen onder SEO.
Indexeerbaarheid
Een goed gestructureerde website maakt het crawlen en indexeren van pagina’s door Google makkelijker. Dat betekent: geen frames, goed gestructureerde koppen die (door het gebruik van HTML heading tags) vorm en inhoud scheiden. Ook een goede sitestructuur is belangrijk voor een goede indexatie. Zorg voor een website die niet verzandt in eindeloze onderliggende niveaus. Creëer een goede interne linkstructuur, ondersteund met een HTML-sitemap.
Duplicate content
Identieke content op meerdere plaatsen is onhandig in het onderhoud. Duplicate content belemmert ook de vindbaarheid: jij bent op relevantie aan het concurreren met je eigen content.
Paginatitel en metadescriptions
Over de paginatitel en meta description kunnen wij kort zijn: als contentspecialist wil jij velden in het contentmanagementsysteem om in te vullen met een relevante paginatitel en meta description. Bij veel CMS’en is dit niet standaard ingesteld en niet alle techneuten weten hoe belangrijk een paginatitel en meta description op maat is. Bij Webshuttle leveren wij echter bij elke website de juiste set plugins om dit alles mogelijk te maken.
Laadtijd
De snelheid waarmee jouw website laadt is één van de factoren in het Google-algoritme. Niet de allerbelangrijkste factor, maar wel een relevante factor. Ook hier gaan vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid gelijk op: iedere seconde die een pagina nodig heeft om te laden, verlies je bezoekers. De laadtijd van jouw website is dus erg belangrijk.
Hoger in Google met WordPress
Ook is het mogelijk om met een WordPress website hoger in Google te komen. Hierbij is het handig om gebruik te maken van de plugins die binnen handbereik liggen. Één van deze plugins die wij altijd aanraden is Yoast SEO. Deze plugin is in zowel een gratis als in een betaalde versie te verkrijgen en is enorm handig bij het behalen van een hogere positie in bijvoorbeeld Google. De plugin geeft sturing over de score van de SEO en van de leesbaarheid. Enorm handig toch!?
Blijvende posities in Google scoren
Veel bedrijven adverteren met een ‘snelle’ verhoging van jouw positie in Google en dit is ook mogelijk. Of dit de meest duurzame manier is kunnen wij je nu direct zeggen; Nee! Er zijn veel manieren om snel hoger in Google te komen en dit werkt meestal ook. Echter werkt dit nooit voor de lange termijn. Bij Webshuttle adviseren wij altijd kwaliteit boven kwantiteit en gaan wij voor onze klanten aan de slag voor het behalen van een duurzame hoge positie. Dit doen wij door naast regelmatige content van hoge kwaliteit te plaatsen ook voor een hoge domein autoriteit te zorgen voor jouw website of webshop. Op die manier wordt deze positie voor jou op de lange termijn alleen maar goedkoper. En zeg nou eerlijk, wie wilt dat nou niet?