Wanneer je aan de slag wilt gaan met het verbeteren van de rankings die jouw website of webshop heeft in de resultaten van de verschillende zoekmachines is het zaak om aan de slag te gaan met de zoekmachine optimalisatie. Één van de belangrijke onderdelen die je mee dient te nemen om hoger in Google te komen is de domein autoriteit van de website of webshop. Overigens raden wij je altijd aan om eerst een compleet (globaal) beeld te krijgen van hoe SEO werkt. Hoe je dit doet? Lees onze basis van SEO handleiding.
Wat is de domein autoriteit?
De domein autoriteit, ook wel afgekort als DA, is kort gezegd de score die voortvloeit uit het aantal links dat naar een bepaalde website of webshop leidt en de kwaliteit van deze links. Deze score wordt aangeduid door middel van een cijfer in een schaal van 1 tot 100, waarbij 100 het hoogst haalbare is. Weet jij een hoge domein autoriteit te behalen voor jouw website of webshop? Dan is er een grote kans dat jouw pagina’s goed terecht zullen komen in bijvoorbeeld de zoekresultaten van Google.
Deze domein autoriteit is bedacht door een Amerikaans online marketing bureau genaamd Moz. Zij bedachten dat deze waarde wellicht invloed zou kunnen hebben op jouw resultaten in de zoekmachines en hedendaags is vrijwel elke online marketeer dan ook bezig met de DA van de website of webshop.
Overigens is de ranking in de zoekmachine afhankelijk van nog vele andere factoren. Welke factoren dit precies zijn? Teveel om op te noemen, maar gelukkig kunnen wij er al wel een aantal toelichten;
- Pagina Autoriteit
- Citation flow
- Trust flow
- Technische optimalisatie (SEO)
- Content (SEO)
Wat is een goede domein autoriteit?
Of een domein autoriteit goed is of niet is eigenlijk alleen te beantwoorden door naar de concurrentie te kijken. Door de website of webshop van de directe concurrent of de concurrent die op dat moment de waardevolle nummer 1 positie in handen heeft eens goed door te lichten en te kijken waar hun sterkste punten liggen wordt het voor jou al een stuk duidelijker wat er nodig is om die positie in de zoekmachine te bemachtigen. Heeft jouw concurrent een DA van bijvoorbeeld 30? Dan is het zaak dat jouw DA op minimaal 31 terecht zal gaan komen.
Wees vooral niet bang wanneer jouw website of webshop de domein autoriteit niet naar de waarde van 100 krijgt. Enkel websites zoals Facebook en Google behalen de waarden en dit is voor een “normale website” dus niet geheel haalbaar.
Domein autoriteit checken
Ben jij benieuwd wat de DA score is van jouw domein? Dan kun je dit gemakkelijk online bij verschillende tools laten checken. Je vult hierbij simpelweg de url in van de domein en de tool doet het werk voor je. Benieuwd met welke tools je dit allemaal kunt doen? Zie ze hieronder;
Hoe verhoog ik mijn domein autoriteit?
Om een hoge(re) domein autoriteit te behalen zijn er een aantal zaken die moeten worden uitgevoerd of waar rekening mee gehouden dient te worden. Gelukkig hebben wij ze voor jou al gemakkelijk in een lijstje gezet. Scheelt jou weer werk!
1. Technische SEO
De techniek achter je website of webshop moet kloppen en er dient gebruikt te worden gemaakt van clean coding. Overigens zijn er nog veel meer onderdelen die leiden tot een goede technische SEO.
2. Content is king
Net zoals dat bij SEO (zoekmachine optimalisatie) over het algemeen content al erg belangrijk is in alle vormen die zij aan kan nemen is ook bij het verkrijgen van een hoge(re) domein autoriteit content enorm belangrijk. Niet perse de content (tekst) zelf zal direct invloed hebben op je DA, maar wel het gedrag dat de content aanspoort bij jouw bezoekers. Is de content namelijk relevant? Dan zullen jouw bezoekers de content maar al te graag delen via bijvoorbeeld sociale kanalen. Tevens zullen zij hier wellicht naar refereren in een eigen blogartikel. Op deze manier krijg jij waardevolle verwijzingen.
3. Het interne linkprofiel
Door een goed intern linkprofiel op te bouwen verhoog jij ook de DA van jouw domein. Zorg dat er vaak en vooral relevant heen en weer gelinkt wordt tussen je pagina’s en artikelen. Door dit te doen kunnen bezoekers tevens sneller antwoorden op hun vragen vinden. Benieuwd wat een interne link precies is? Dit is een interne link van Webshuttle.
4. Het externe linkprofiel
Net zoals dat het interne linkprofiel perfect in orde dient te zijn, dient ook het externe linkprofiel helemaal tip top volgens de afspraken te zijn. Zorg voor voldoende linkjes naar jouw website of webshop en zorg dat deze ook van hoge waarde en kwaliteit zijn. Op deze manier zal jouw DA na verloop van tijd een vlucht nemen.
De valkuil? Zorg dat je geen last krijg van slechte links. Heel vaak ontstaat er namelijk tussen de hoeveelheid linkjes ook een groep links die eigenlijk geen waarde hebben. Deze linkjes adviseren wij je direct te laten verwijderen. Dit kan namelijk funest zijn voor de DA.
5. Geduld is een schone zaak
Niets in de SEO wereld werkt snel en per direct. Geduld is daarom meer dan een schone zaak. Om resultaat te zien van jouw werk aan de SEO dien je soms wel maanden te wachten. Heb jij keihard gewerkt aan de linkbuilding en aan het verhogen van je domein autoriteit? Dan adviseren wij je om met veel geduld te blijven werken.