Met zoekmachine optimalisatie doelen wij op het optimaliseren van de websites of webshops voor het ranken in de verschillende zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO, Search Engine Optimalisation, genoemd. Om met SEO een hogere ranking in bijvoorbeeld Google te verkrijgen zijn er verschillende elementen waar rekening mee gehouden moeten worden. Zo is er content optimalisatie, technische optimalisatie en linkbuilding.
01.
Content optimalisatie
Content optimalisatie is het optimaliseren van de content voor de verschillende zoekmachines. Zoekmachines stellen ieder verschillende eisen op aan een tekst. Zo eist Google voor een hoge ranking bijvoorbeeld dat een tekst informatief en nuttig moet zijn voor zijn/haar gebruikers. Is een tekst dat niet? Dan is een hoge ranking, op bijvoorbeeld de eerste pagina voor een bepaald zoekwoord, onmogelijk. Meer over content optimalisatie en content marketing lees je hier.
02.
Technische optimalisatie
Technische optimalisatie is het technisch goed in elkaar zetten van een website of webshop. Geen fouten in de code en alles naar wens van de bedrijven die achter de zoekmachines zitten. Op deze manier wordt het voor de zoekmachines makkelijker om de websites te crawlen (lezen) en dus een positie te geven in de ranking. Meer over technische optimalisatie lees je hier.
03.
Linkbuilding
Linkbuilding is het bouwen van vertrouwen, ook wel autoriteit genoemd. Hoe meer websites of webshop, van hoge kwaliteit, linken naar een pagina op uw website hoe meer de zoekmachine er vanuit gaat dat de door u aangeboden content nuttig is voor de bezoekers. Dit wordt gemeten aan de hand van domein autoriteit en pagina autoriteit. Dit resulteert uiteraard ook weer in een hogere ranking. Meer over linkbuilding lees je hier.
Waarom SEO?
- Méér verkeer met zoek- en koopintenties naar je website
- Méér organische (= onbetaald, gratis!) bezoekers
- Optimale gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers
- Topposities claimen in de zoekresultaten
FAQ – Veelgestelde vragen
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimalisation. In het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Een Engelse afkorting dus.
De kosten die komen kijken bij het (goed) aanpakken van de SEO voor jouw website of webshop zijn afhankelijk van hetgeen er nodig wordt geacht of waar simpelweg genoeg budget voor is. Een nummer 1 positie voor een plaatselijke rijschool is in veel gevallen makkelijker te behalen dan een nummer 1 positie voor een landelijke houthandel.
SEO teksten zijn als het ware teksten die zijn geoptimaliseerd om in de smaak te vallen bij de verschillende zoekmachines. Deze teksten zorgen ervoor dat de juiste (zoek)woorden bij de zoekmachines zoals Google en Bing opvallen en dat een pagina bij het zoeken naar zo’n woord gevonden wordt. Bij Webshuttle hebben wij onze kennis inmiddels zo ver dat wij SEO teksten ook aantrekkelijk kunnen maken voor de bezoekers van de website of webshop.
Uiteraard is het lastig om dit met 100% zekerheid te beantwoorden omdat dit voor elke website of webshop verschilt. Over het algemeen zorgt het inzetten van een goede SEO-strategie in combinatie met de juiste SEO content ervoor dat er veel organische bezoekers op de website of webshop komen. Wanneer dit correct wordt gecombineerd met conversie optimalisatie zullen deze bezoekers ook nog eens échte klanten worden. Wie wil dat nou niet!?
Deze vraag wordt vaak door onze klanten gesteld, maar is moeilijk te beantwoorden. Het antwoord op deze vraag hangt namelijk af van verschillende factoren. Zo ligt het er maar net aan wanneer de zoekmachine een spider stuurt om de pagina’s te crawlen en te indexeren. Ook is de duur tot het bereiken van resultaat sterk afhankelijk van de hoeveelheid werk er nodig is voor het bereiken van een hoge ranking. De ideale ranking bereikt? Ook dan is het werk nog niet gedaan.