Ben jij van plan om meer bezoekers naar je website of webshop te trekken en wil jij hiervoor je online marketing affords aanslingeren? Dan is het startpunt van je avontuur hoogstwaarschijnlijk de SEO. Het voordeel van het inzetten van goed doordachte SEO is dat dit in veel gevallen een oplossing is voor de lange termijn en dat er bijvoorbeeld geen terugkerende advertentiekosten hoeven te worden betaald. Benieuwd waar jij moet beginnen als je aan de slag wilt met SEO? Wij leggen het je uit in deze handleiding. Lees alles goed door en krijg meer website of webshop bezoekers vanuit Google!
Wil jij snel antwoord op je vragen? Dat snappen wij! Daarom hebben wij hieronder een manier voor jou gefaciliteerd om snel te kunnen navigeren in deze blogpost. Zo krijg jij snel antwoord op je vraag en kun je weer snel verder met het werken aan de optimalisatie van jouw website of webshop. Best wel handig toch!?
- Wat is SEO?
- Wat betekent SEO en waar staat SEO voor?
- Wat houdt SEO in?
- Hoe werkt SEO?
- Zoekwoorden onderzoek, hoe werkt dat?
- Wat is meta informatie?
- Waar moet mijn sitestructuur aan voldoen?
- Hoe schrijf ik goede SEO teksten?
- Hoe zorg ik voor autoriteit?
- Welke tools kan ik gebruiken voor zoekmachine optimalisatie?
Wat is SEO nu eigenlijk?
Om een goede start te maken met het verbeteren van het aantal bezoekers op je website of webshop is het zaak om bij het begin te beginnen en dus is het van belang dat je begint bij de absolute basis. Wat betekent SEO nu eigenlijk, waar staat SEO voor en wat houdt SEO nou precies in zijn vragen waar we eerst de nodige antwoorden op zullen geven.
Wat betekent SEO en waar staat SEO voor?
Enorm vaak beginnen mensen hun avontuur in de wereld van SEO met de vragen “wat betekent SEO?” of “waar staat SEO voor?”. Heel eerlijk gezegd is het antwoord op deze vragen erg makkelijk. SEO is een afkorting voor het Engelse Search Engine Optimization. Naar het Nederlands vertaald betekent dit simpel zoekmachine optimalisatie.
Wat houdt SEO in?
SEO is dus het optimaliseren van je website of webshop en de content die je hierop presenteert voor het behalen van een zo hoog mogelijke ranking in de verschillende zoekmachines. Een stevige 90% van de Nederlands start hun zoektocht online in de bekendste zoekmachine Google. Google is echter niet de enige zoekmachine waar SEO voor toegepast kan worden. Ook zoekmachines als Bing of Yahoo vragen steeds meer aandacht. Overigens blijft Google hierin toch wel de sturende en leidende partij. Maar hoe werk deze zoekmachine optimalisatie nou precies en waar moet ik beginnen? Hoe SEO precies werkt zullen wij verderop in deze handleiding duidelijk aan je toelichten.
Waarom SEO inzetten als ondernemer?
Heel leuk en aardig dat SEO, maar waarom zou ik als ondernemer investeren in SEO? Heel simpel; Het is het waard. Wellicht alleen al om de eenvoudige reden dat je sterkste concurrenten het waarschijnlijk ook doen. Zolang jij toelaat dat zij de leads en klanten uit de zoekmachines mogen afpikken van jouw bedrijf zul je wellicht wel nooit de nodige groei maken. Het is dus zaak om het goede moment te kiezen en om op de, voor jouw bedrijf, juiste manier te investeren in SEO. Ben jij klaar om aan de slag te gaan? SEO zal je de bezoekers brengen die je nodig hebt. Daarna zal de juiste conversie optimalisatie ervoor zorgen dat je omzet flink zal stijgen.
Hoe werkt SEO?
Een logische vraag wanneer je net begint met SEO en de bijbehorende werkzaamheden. Een simpel antwoord op deze vraag is er helaas niet. SEO is geen hogere wiskunde, maar het is wel zaak dat je goed weet waar je onderdelen kunt verbeteren alvorens je aan de slag gaat. Om jou hierin goed te kunnen voorzien hebben wij een “stappenplan” of een soort “SEO handleiding” voor je ontwikkeld. Zie hieronder de 4 verschillende fases, met elk haar eigen onderdelen, die je dient te doorlopen voor het goed verzorgen van de zoekmachine optimalisatie van jouw website of webshop. In onderstaande stappen zullen vragen als “SEO hoe werkt het?”, “Hoe SEO inzetten?” en “Hoe SEO optimaliseren?” al snel heel erg duidelijk worden. Let’s get started!
1. Zoekwoordenonderzoek
Eén van de belangrijkste regels in online marketing en zoekmachine optimalisatie is dat er niet gewerkt mag en kan worden vanuit aannames. Een aanname is niks waard in dit vakgebied en dus raden wij je dan ook af om te gaan optimaliseren zonder data die je keuzes ondersteunt. De data die je écht nodig hebt voordat je gaat starten met optimaliseren zijn zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden in de zoekmachines. Deze kies je niet zomaar. Er moet zoekvolume op zitten (het aantal mensen dat maandelijks zoekt op dit zoekwoord), het doel moet haalbaar zijn (niet te veel concurrentie) en het moet passen bij jouw bedrijf. Ga bijvoorbeeld niet optimaliseren voor het zoekwoord “wasmachine” wanneer je niet in deze branche actief bent. Maar hoe doe je zoekwoordenonderzoek op de goede manier en wat is een zoekwoordenonderzoek?
Zoekwoordenonderzoek (keyword research) met Google zoekwoordplanner
Door gebruik te maken van bijvoorbeeld de zoekwoordplanner van Google (ja, ze faciliteren dit zelf) kom je er al snel achter welke zoekwoorden interessant zijn. Google toont het zoekvolume, gerelateerde zoekwoorden (ook erg belangrijk) en de concurrentie (hoog, laag of normaal). Toch is het niet altijd even slim om voor het zoekwoord te gaan met het meeste aantal in zoekopdrachten. Het is immers een zoekwoord waar ook al de concurrenten op willen ranken. In sommige gevallen is het slim om te kijken naar een zoekwoord waar minder op wordt gezocht, maar waar de concurrentie ook minder is. Op deze manier kom je gemakkelijker bovenaan de zoekresultaten en pak je dus al snel meer bezoekers op jouw website of webshop.
Check, check, dubbelcheck met Ubersuggest
Vaak kiezen wij er voor om, naast het gebruik van de zoekwoordplanner van Google, ook de mogelijke zoekwoorden eens door Ubersuggest te halen van Neilpatel.com. Hier krijg je naast de zoekwoorden en de bijbehorende zoekvolumes ook nog de kracht van de concurrentie te zien en eventuele andere interessante zoekwoorden die te maken hebben met het zoekwoord waar je eventueel op wilt gaan ranken. Op deze manier kun je een complete lijst aan zoekwoorden die bij elkaar passen meenemen in je onderzoek en de optimalisatie. Hierdoor kan je vervolgens met één pagina op meerdere zoekwoorden ranken.
Autoriteit van de concurrentie
Om te meten hoe sterk je concurrentie is waarmee je deze strijd aan zult moeten gaan is het handig om gebruik te maken van bijvoorbeeld Ubersuggest, de Website Authority Checker van Seoreviewtools.com of Mozbar van online marketing bureau Moz. Beide tools geven de PA en DA van de concurrenten aan. PA staat voor Page Authority wat doelt op de kracht en autoriteit van een specifieke pagina. DA staat voor Domain Authority wat doelt op de kracht en autoriteit van de gehele website of webshop. Deze waardes worden bepaald aan de hand van het aantal links dat er naar een bepaalde URL gaan en vooral de kwaliteit van deze links. Vergelijk de autoriteit van de concurrentie met die van je eigen domein en pagina en je komt er al snel achter hoeveel werk er nodig is om die felbegeerde plaats in de zoekresultaten te bemachtigen.
2. Technische optimalisatie
Naast het uitvoeren van een goede zoekwoorden onderzoek is het zaak om een groot deel van je aandacht te focussen op de mogelijk technische optimalisatie. Een website of webshop bestaat uit code en, bij bijvoorbeeld het gebruik van een CMS als WordPress, heel veel instellingen. Voor deze codes en instelling hebben zoekmachines zoals Google ook zo hun eigen voorkeuren. Sterker nog, wanneer dit niet naar wens is dan zullen de zoekmachines de ranking van een website of webshop hier in veel gevallen negatief op afstellen. Erg belangrijk is het dus om hier de volle aandacht bij te gebruiken en om hier voldoende tijd in te investeren.
Een sitestructuur om van te kwijlen
Nadat je een goed en uitgebreid zoekwoorden onderzoek hebt uitgevoerd is het zaak om hier een logische indeling van te maken. De zoekmachines houden van structuur en alles moet logisch en vooral overzichtelijk zijn. Zorg dus dat je alle zoekwoorden op een logische manier indeelt. Bij Webshuttle werken wij graag met een groot whiteboard waar we vervolgens met namen en vakken een globale structuur op maken. Op deze manier heb je duidelijk en vooral goed visueel uitgebeeld hoe de structuur vorm zal moeten gaan krijgen.
De vorm die over het algemeen voor een dergelijke structuur wordt gehanteerd is de kerstboom of de piramide. Zorg dat de belangrijkste zoekwoorden en/of pagina’s zich bovenin de boom bevinden, net onder de piek. Alle ondergeschikte pagina’s en zoekwoorden krijgen hier een plekje onder. Er ontstaat op deze manier een duidelijk hiërarchie en hier zijn zoekmachines en hun algoritmes dol op.
Je metadata moet on-point zijn
Nu zul jij misschien wel denken “wat is metadata dan precies?” en dat snappen we. Meta informatie is heel simpel gezegd de informatie die een gebruiker te zien krijgt in de zoekresultaten. Zoals op de afbeelding hieronder te zien.
Zoals je ziet bestaat de meta informatie van een website, pagina of blogpost altijd uit een title tag, een url (website domein) en een meta description.
Title tag – De title tag verraad met haar naam al een beetje wat het is. Het is namelijk de titel die wordt getoond bij de zoekresultaten. Met deze titel ben jij in staat om de mensen die jouw website in de zoekresultaten zien staan binnen te slepen. Voor het samenstellen van deze titels zijn meerdere best practices beschikbaar. Tevens gelden er “regels”;
- Het advies is om je zoekwoord(en) vooraan de title tag te plaatsen.
- De title tag mag niet langer zijn dan 55 tekens.
Meta description – De meta desciption is een korte bondige samenvatting van wat mensen kunnen verwachten wanneer ze besluiten op jouw link te klikken. Overtuig mensen dat zij voor hun doel bij jou terecht moeten en zorg ervoor dat ze klikken. Een goede meta description zorgt voor een hogere CTR, ook wel click-through-rate genoemd.
- Ideale lengte van een goede meta description is tussen de 120 en 155 tekens.
3. Schrijf content voor SEO
Waar je vroeger nog wegkwam met het toepassen van bepaalde eenvoudige trucjes om zo het resultaat in de zoekresultaten wat te verbeteren is dit op dit moment al lang niet meer mogelijk. Sterker nog, ga je toch proberen de zoekmachines voor de gek te houden dan zal dit genadeloos worden afgestraft. In dit geval heeft de zoekmachine helaas toch écht alle macht.
SEO copywriting
Het schrijven van content en teksten voor het behalen van een goed of nog beter resultaat in bijvoorbeeld Google noemen wij SEO copywriting. SEO copywriting houdt simpelweg in dat je SEO teksten gaat of laat schrijven. Deze teksten zijn specifiek geschreven met een bepaald doel, voor een bepaald publiek en focussen op specifieke zoekwoorden. Overigens zijn dit ook precies de drie belangrijkste regels die je in je achterhoofd moet houden bij het schrijven van SEO teksten of andere content. De kwaliteit van de SEO tekst is, meer dan ooit tevoren, enorm belangrijk voor het behalen van een goed resultaat in de search rankings.
Het creëren van content adviseren wij niet te doen zonder een strak en vooral goed doordacht plan. Een dergelijk plan noemt zich een content strategie en valt binnen onze dient content marketing. In deze strategie leg je precies vast hoe, op welke manier je waar content voor gaat creëren en vooral met welk doel. Er zijn verschillende manieren om content te creëren voor het verbeteren van je zoekmachine optimalisatie. Zo zou je ook kunnen kiezen voor het inschakelen van een heuze SEO tekstschrijver. Gelukkig sommen wij ze in een eenvoudig lijstje voor je op;
- Bloggen (intern) – Door blogs in te zetten voor SEO kun je een enorme winst behalen. Niet alleen zijn interne blogs erg interessant omdat je deze kunt focussen op bepaalde zoekwoorden die je normaal niet met je pagina’s bereikt, maar kun je ook inspelen op één van de factoren die zoekmachines meenemen in hun manier van ranken. Bij het uitdelen van de verschillende rankings houdt bijvoorbeeld Google namelijk rekening met de kwaliteit van de content die een website of webshop publiceert en hoe regelmatig de stroom hiervan is. Blog jij dus regelmatig (op je eigen website of webshop) en zijn deze blogs van hoge kwaliteit? Dan is dit in de meeste gevallen erg gunstig voor jouw rankings!
- Bloggen (extern) – Naast dat blogs intern ingezet kunnen worden helpt het ook om blogs extern in te zetten. Je plaatst blogs met daarin linkjes op andere websites (met hoge waarden in DA, PA, CF en/of TF) en laat als het ware de waardes doorstromen naar jouw websites (linkjuice). Op deze manier denkt de zoekmachine dat jouw website, pagina of blogpost relevant en interessant is en zul je hoger in Google terecht komen.
Wist jij dat Webshuttle op het moment één van de grootste leveranciers in SEO teksten is? Wij schrijven blogs en SEO teksten voor bedrijven die uiteenlopen van multinationals tot de bakker op de hoek en van bekende telecomproviders tot houthandels. Benieuwd of wij iets voor jou zouden kunnen betekenen in het schrijven van jou SEO content? Neem eens contact met ons op en laten we kennismaken. Altijd gezellig toch!?
Geen SEO tekst, maar wel content
De opmars van video content is niet inmiddels niet meer te ontkennen. Zo blijkt uit het E-commerce Trendrapport 2019 van Member Get Member Company dat video in 2019 het belangrijkste marketingkanaal is. Bij bezoekers van webshops staat in 2019 de beleving centraal. Pas wanneer een potentiële klant zich goed voelt bij jouw merk, zal deze een aankoop maken. Video helpt hier vaak enorm bij. Zo kan video ingezet worden om jouw bedrijf goed aan de potentiële klanten te laten zien, maar kan dit ook ingezet worden om de producten nóg beter aan de klanten te laten zien.
4. Zorg voor autoriteit
Eerder in dit artikel noemden we de term autoriteit ook al even, maar wat is autoriteit nou precies en hoe zorg jij ervoor dat jouw website, webshop of specifieke pagina (url) een hoge autoriteitsscore heeft/krijgt? Voor het bepalen van de gebruiken de verschillende partijen speciale scores. Deze scores worden ook wel DA en PA genoemd. Ook wel Domain Authority en Page Authority. Daarnaast zijn tegenwoordig ook de TF en CF erg belangrijk geworden. Deze afkortingen staan voor Trust Flow en Citation Flow.
Domain Authority: In het Nederlands ook wel Domein Autoriteit genoemd. DA is de score die voortvloeit uit het aantal links dat naar een bepaalde website of webshop leidt en de kwaliteit van deze backlinks.
Page Authority: De score die voortvloeit uit het aantal links dat naar een bepaalde pagina leidt en de kwaliteit van deze links.
Trust Flow: Staat voor de betrouwbaarheid van jouw pagina of website en wordt bepaald aan de hand van de betrouwbaarheid van de website en/of pagina’s waar je links vandaan komen.
Citation Flow: Het aantal links dat naar de website of pagina verwijst. Hoe meer links naar je pagina, hoe hoger je CF. Overigens telt een backlink (een link naar jouw website) met een hoge TF zwaarder mee in de bepaling van de CF.
Het is dus belangrijk om hierin zo hoog mogelijk te scoren. Hoe je deze waarden verhoogd? Je raadt het al; Linkbuilding.
Voorbeelden van succes met SEO
Hoe belangrijk SEO is en wat zoekmachine optimalisatie precies kan opleveren is het makkelijkst aan te duiden met voor ons bekende cases. Eén van deze cases die wij graag als voorbeeld aandienen is die van onze klant Tuinhoutdiscount.nl. Tuinhoutdiscount.nl is een webshop die de afgelopen jaren een enorme groei heeft doorgemaakt en langzaam maar zeker de markt van de online houthandels overneemt. Ten opzichte van mei 2018 heeft de webshop in de maand mei in het jaar 2019 een groei in bezoekersaantallen doorgemaakt van ruim 66%. Een groei die grotendeels te danken is het aan het slim en zorgvuldig inzetten van SEO. Door de juiste content te creëren en door dit juist weer te geven op de webshop worden er steeds meer goede posities in Google (top drie) bemachtigd en groeit het geheel gestaag. Om deze bezoekersgroei ook daadwerkelijk om te zetten naar klanten (ook wel converteren genoemd) werkt Tuinhoutdiscount.nl vervolgens samen met meerdere partners.
Handige tools voor zoekmachine optimalisatie
Om succesvol aan de slag te gaan met de optimalisatie van je content en om alles meetbaar te maken is het verstandig om gebruik te maken van verschillende tools die online beschikbaar zijn. Voor het gemak hebben wij er vast een aantal voor je op een rijtje gezet;