SEO en SEA zijn twee termen welke veel op elkaar lijken. Search engine optimisation en Search engine advertising zijn de twee termen voluit. Het gaat allebei om zoekmachine marketing in hoofdzakelijke Google. Webshops willen allemaal graag op de eerste plekken van Google komen. Het staat namelijk garant voor veel bezoekers. Laten we eerst de verschillen bespreken.
De belangrijkste verschillen
SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, wordt gebruikt om organisch hoger in de zoekmachines te komen. SEA gaat over het adverteren in de zoekmachines. Google is de meest gebruikte zoekmachine in de wereld. In Nederland en België is dit niet anders. Ze hebben een speciaal programma voor adverteerders. Door te adverteren is het mogelijk om snel een hoge positie te krijgen in de zoekmachines. Het verkrijgen van topposities in de zoekmachines op de natuurlijke weg duurt vaak een stuk langer. Het zijn wel posities die men lang kan behouden. Het geeft ook een psychologisch voordeel. Google heeft de website namelijk een nummer één positie gegeven op een specifieke zoekterm. Het moet dan wel een goede website zijn. Of niet?
Zoekmachine adverteren (SEA)
Het is handig om te adverteren op specifieke zoektermen in de zoekmachines. Ondanks dat de mensen liever op de resultaten uit de normale zoekresultaten klikken wordt er volop gebruik van gemaakt. Het is een inkomstenbron voor Google. Voor de adverteerder zijn het potentiële klanten die op een specifieke term gezocht hebben. Een term welke zorgt voor een aankoop in een webshop. Op basis van het aantal kliks wat tot een aankoop leidt is het interessant voor een webshop eigenaar om te adverteren op zoektermen. Vooral de long tail keywords zijn dan interessant. Het zijn mensen die precies weten waar ze naar op zoek zijn. Denk maar aan televisie of sony televisie model ztv393-v. De mensen die zoeken op de tweede zoekwoordcombinatie zijn geen zoekers meer, maar kopers.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Bij zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om een goede webshop te hebben die is geoptimaliseerd voor Google. Daarnaast zijn er vele links en verwijzingen nodig die de webshop de autoriteit geven om op de eerste posities in de zoekmachines gevonden te worden. Wanneer een webshop op de juiste termen scoort kan het jaren voor vele gratis bezoekers zorgen uit Google.
Zoek de combinatie
Het is goed om te kijken welke termen belangrijk zijn voor de webshop. Bouw hier een plan omheen om hoog in de zoekmachines te ranken met SEO. Tot dit gebeurt is het goed om een deel van het budget te besteden aan SEA.