Wat doet een marketing bureau nu eigenlijk precies?
Als je een bedrijf hebt dan wil je natuurlijk ook graag op het internet te vinden zijn. Via het internet zijn er namelijk eenvoudig meer klanten te bereiken. De eerste logische stap om deze vindbaarheid te realiseren is dan ook het laten maken van een website. Maar omdat tegenwoordig ieder bedrijf een website heeft, is alleen een website hebben niet meer voldoende. Je zal ervoor moeten zorgen dat jouw website beter vindbaar is dan die van je concurrenten, zodat jouw potentiële nieuwe klanten ook daadwerkelijk op jouw website belanden en jouw producten of diensten afnemen. Helaas is dit geen eenvoudige maar wel een tijdrovende klus. Een klus die je beter kunt uitbesteden als je zelf weinig tijd hebt of als je geen kaas hebt gegeten van zoekmachine optimalisatie. Een SEO specialist van een online marketing bureau kan je hier perfect mee helpen!
Meer bezoekers naar een website of webshop
Om meer bezoekers naar je website of webshop te genereren dient eerst de website onder de loep genomen te worden. Een SEO specialist zorgt ervoor dat jouw website gebruiksvriendelijk is zodat de bezoekers prettig kunnen surfen op de pagina’s en niet vroegtijdig afhaken door het disfunctioneren van de website. Daarnaast dienen je potentiële nieuwe klanten ook direct te kunnen vinden wat ze zoeken. Aan alleen bezoekers heb je niet zoveel, je wilt natuurlijk dat zij jouw product kopen of jouw dienst afnemen. Een online marketing bureau kijkt daarom ook naar de structuur en de opbouw van de website. Soms worden er een aantal call to action buttons aangebracht op bepaalde pagina’s. Deze buttons trekken de aandacht en zorgen ervoor dat een bezoeker daadwerkelijk doet wat jij van hem of haar verlangt, dus bestellen, of een offerte aanvragen bijvoorbeeld. Ook worden de contactgegevens, als dit nog niet gebeurd is, vermeld in de footer van de website. Klanten moeten jouw bedrijf makkelijk kunnen benaderen, dit geeft vertrouwen. Bezoekers zijn inmiddels gewend dat de contactgegevens op iedere pagina onderaan vermeld staan. Meestal wordt er door een online marketing bureau ook gekeken naar de herkenning van de website, is het logo duidelijk? Worden de bedrijfskleuren toegepast? Een goed herkenbare website zorgt dat klanten jouw bedrijf onthouden niet meer vergeten en je daarbij niet verwarren met andere aanbieders en concurrenten. Zo kunnen ze jouw bedrijf ook eenvoudig terugvinden als ze weer eens een product of dienst willen afnemen.
Een goed werkende, herkenbare website geeft vertrouwen en is ook direct een eis voor de verdere zoekmachine optimalisatie. Natuurlijk wil jij dat jouw website hoger in Google staat dan de websites van jouw concurrenten. Jouw website moet een vangnet zijn voor nieuwe klanten. Een goede domain authority van de website is daarom zeer belangrijk. De meeste online marketing bureaus zorgen voor een hogere domain authority door de teksten op de website te verbeteren (content marketing) en door een linkbuilding strategie op te zetten nadat een website is geoptimaliseerd. Een goed online marketing bureau zal er ook altijd voor zorgen dat je website responsive is. Dat betekend dat deze ook op een tablet of telefoon goed leesbaar is. Veel internetgebruikers zitten al lang niet meer alleen maar achter een PC of laptop om te surfen. Ze zoeken hun informatie ook op via een smartphone of tablet en het zou zonde zijn als je deze bezoekers misloopt omdat jouw website niet werkt op een kleiner scherm.
Meer uit het aantal bezoekers halen met CRO
Conversie optimalisatie (CRO) is een breed begrip dat veel meer inhoudt dan het verbeteren van de presentatie van je website. Conversie optimalisatie bestaat meestal uit een aantal grote stappen die je kunt onderverdelen in:
- Analyseren van het gedrag van je bezoekers;
- Uitlezen van deze gedragingen en omzetten naar doelgerichte actie;
- Resultaten meten en aanpassingen verrichten aan de hand van deze informatie.
Een goed online marketing bureau heeft handige tools die kunnen helpen bij conversie optimalisatie. Met zo’n tool kan eenvoudig de juiste informatie verzameld worden, die daarna door een SEO specialist omgezet wordt in doelgerichte stappen. Door een goede conversie optimalisatie toe te passen kan de juiste doelgroep aangesproken worden waardoor er meer geïnteresseerde bezoekers dus meer potentiële klanten je website bezoeken. Door conversie optimalisatie zal dus niet het aantal bezoekers van je website enorm stijgen maar wel het aantal echt geïnteresseerde bezoekers waar je daadwerkelijk wat aan hebt.
Content op de juiste manier ingezet
Een online marketing bureau heeft naast een SEO specialist ook een SEO tekstschrijver in huis. Deze tekstschrijver neemt de content marketing van een website op zich. Hij of zij houdt zich voornamelijk bezig met de teksten die op de website staan. Deze teksten zijn enorm belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie. Soms heeft een website nog geen tekst en dient deze geheel geschreven te worden. Het kan ook zijn dat de website al wel teksten bevat maar dat deze nog geoptimaliseerd dienen te worden zodat ze beter opgenomen worden door de zoekmachines. Een SEO tekstschrijver overlegt samen met de SEO specialist. Nadat duidelijk is welke zoekwoorden en welke manier van schrijven geschikt is voor de bewuste website, worden de teksten geschreven en aan de website toegevoegd. Dit kan op al bestaande pagina’s gebeuren, maar er kunnen eventueel ook extra landingspagina’s worden toegevoegd waarop de teksten komen te staan. Vaak wordt de SEO tekstschrijver ook ingezet om blogteksten te schrijven voor zowel op de website zelf als voor het verspreiden van blogs op externe websites die ervoor zorgen dat het linkbuilding profiel en dus de domain authority sterker worden.
Waarom heb ook ik een online marketing bureau nodig?
Wellicht twijfel je eraan om een online marketing bureau in te zetten, misschien kun je zelf de marketing van je website wel doen of één van je medewerkers. Natuurlijk is dat mogelijk echter zal je wel tegen een aantal dingen aanlopen als je deze taak zelf op je neemt. Hieronder enkele voordelen van het inzetten van een online marketing bureau:
Deskundigheid en vakbekwaamheid
Het werk van een online marketing bureau is niet zomaar een gok, er wordt een hele strategie opgesteld om een website te optimaliseren op alle vlakken. Zo’n strategie is ook nog eens voor iedere website verschillend. Vaak wordt er overleg gepleegd tussen meerdere SEO specialisten voordat een plan wordt opgesteld en er begonnen wordt met de website optimalisatie. Tijdens de uitvoering van de technieken wordt er steeds geëvalueerd of de genomen stappen het gewenste resultaat hebben bereikt. Soms dienen er aanpassingen plaats te vinden in de strategie. Zoekmachineoptimalisatie is dus een deskundige en vakbekwame klus die niet voor iedereen zomaar uit te voeren is.
De juiste tools en programma’s
De tools en programma’s die nodig zijn om een zoekmachine optimalisatie zo goed mogelijk te verrichten zijn best prijzig. Voor een gespecialiseerd online marketing bureau MKB is het beschikken over dergelijke tools echter wel een absolute must. Gelukkig kunnen zij deze tools gebruiken voor meerdere klanten waardoor de aanschaf ervan beter behapbaar is.
Een frisse kijk op de zaak
Door het inschakelen van een online marketing bureau krijg je ook direct een soort van frisse wind door je bedrijf. Een onpartijdig team kijkt nu met een professionele blik naar jouw website, bedrijf, omzet en winst. Met de input die jij daarbij aanlevert kunnen er zeer mooie nieuwe ideeën ontstaan tijdens een creatief proces.
Besparing van kosten en tijd
Het klinkt misschien gek maar een online marketing bureau inschakelen is minder kostbaar dan het inzetten van een fulltime medewerker! Daarnaast maak je, bij het inzetten van een online marketing bureau, ook nog eens gebruik van meer expertise en vakkennis en bereik je in een kortere tijd meer doelen. Door het uitbesteden van de online marketing aan een gespecialiseerd bureau bespaar je ook tijd uit in je bedrijf. Je hebt tenslotte geen werknemer nodig die zich gaat richten op deze taken. Ook jijzelf hebt weinig tot geen omkijken meer naar dit werk. Het scheelt niet alleen tijd maar ook een hoop stress. Een online marketing bureau zal maandelijks de resultaten aanleveren zodat jij precies kunt zien waar je jouw geld aan hebt uitgegeven en hoeveel je daarvan al direct hebt terugverdiend door het genereren van meer omzet.
Snelheid en continuïteit
Een SEO specialist kent zijn vak als geen ander. Hierdoor kan hij snel handelen en de juiste oplossingen en campagnes inzetten. Je ziet in een korte tijd resultaat. Fijn is dat je weet dat deze snelheid en werkwijze continu wordt doorgezet zonder dat jij daar steeds achteraan hoeft te gaan.
Een compleet online marketing bureau
Ben jij er inmiddels van overtuigd dat jouw bedrijf ook wel de hulp van een online marketing bureau kan gebruiken? Zorg dan dat je een betrouwbaar bedrijf in de armen neemt. Kies voor een SEO specialist die makkelijk bereikbaar is, zowel telefonisch als per e-mail. Een specialist die snel reageert op je vraag en met een duidelijk antwoord komt. Neem eens vrijblijvend contact op met bijvoorbeeld het online marketing bureau Webshuttle. Webshuttle is gevestigd in Alphen aan den Rijn. Het kan fijn zijn als jouw bedrijf ook in deze omgeving ligt zodat je ook zo af en toe bij elkaar op visite kunt gaan om de nodige informatie uit te wisselen. Toch is de letterlijke afstand vaak niet zozeer van belang als het contact per telefoon of mail maar soepel verloopt.