Op veel websites tref je een blog aan. Sommige blogs zijn stoffig en kennen eigenlijk geen nieuwe content. Daarnaast zijn er blogs welk continu nieuwe content krijgen. Het heeft vele voordelen om een blog te nemen en hiervoor te schrijven. We delen graag de vier belangrijkste redenen met je.
Meer website bezoekers
De belangrijkste reden om een blog te hebben is omdat het voor meer bezoekers zorgt uit de zoekmachines. Voor veel belangrijke zoekwoorden worden aparte pagina’s gemaakt. Daarnaast zijn er ook veel long tail zoekwoorden waarop een website en blog gevonden kan worden. Een long tail keyword is een combinatie van meerdere zoekwoorden. Deze long tail zoekwoorden kennen minder concurrentie. Het zoekwoord kan bijvoorbeeld “hypotheek” zijn. Alle grote partijen zullen hierop willen scoren en richten hun pijlen op dit zoekwoord. Als we kijken naar een long tail variant “hypotheek afsluiten in Zeist” is een combinatie van zoekwoorden waar minder concurrentie is. Blogs kennen vaak meerdere long tail keywords waarop een site gevonden wordt. Vaak gebeurt het zonder enige intentie.
De Google Freshness factor
Voor Google is het belangrijk om verse, frisse en nieuwe content weer te geven in hun zoekresultaten. Wanneer een website regelmatig nieuwe content krijgt scoort het beter bij de Freshness factor. De content freshness wordt opgesplitst in het updaten van de bestaande blogs en content op de site en ook op de website brede freshness. Wanneer bijna geen nieuwe content op de site komt dan neemt de content freshness af. Het is dus slim om de content op de site regelmatig na te lopen. Een blog over de laatste trends van 2015 is niet bepaald up-to-date. Pas de post aan en herschrijf de content voor 2020. Zo blijft de content relevant voor de lezers en scoor je beter bij de Google Freshness factor.
Meer zichtbaarheid op social media
Door steeds met nuttige content te komen worden de blogs ook op andere platformen gedeeld. Het kan gaan om een linkje via een mail en ook via een deelactie op Facebook, LinkedIn, Twitter en andere platformen. Hoe interessanter de content hoe meer het gedeeld zal worden.
Versterk specifieke pagina’s op de site
Het is mogelijk om de blogs te gebruiken om de belangrijkste pagina’s op de site te versterken. De linkjuice (linkbuilding) wordt doorgegeven via interne links naar specifieke blogs. Hierdoor krijgen deze specifieke blogs meer kracht. Het kunnen blogs zijn waar belangrijke zoekwoorden in zijn verwerkt. Het is belangrijk om relevante links te gebruiken om hier maximaal gebruik van te kunnen maken.