Social media lijkt op het eerste gezicht niets te maken te hebben met SEO (Zoekmachine marketing). Echter klopt dit niet helemaal. Het is überhaupt goed om op meerdere vlakken actief te zijn om zo meer raakpunten te krijgen met de doelgroep. Daarnaast is social media wel degelijk belangrijk om ook goede posities in de zoekmachines te krijgen. Google, de belangrijkste zoekmachine wereldwijd en voor vele mensen de enige zoekmachine, kijkt ook of een site populair is op social media. Als dit het geval is dan krijgt de website of webshop hier bonuspunten voor. Laten we hier eens verder induiken.
Meer inkomende links
Wanneer een website vaker genoemd wordt op social media dan krijgt de desbetreffende website of webshop ook meer inkomende links, of wel backlinks. Hoe meer verwijzingen een site krijgt, van een goede bron, hoe hoger Google de site zal opnemen in haar zoekresultaten omdat hiermee de autoriteit van de website of de webshop toeneemt. Er is een duidelijk verband tussen de social signals (likes, volgers en links) en de vindbaarheid van een site in de zoekmachines. De zoekmachine rankings stijgen als er meer social signals zijn. De social signals kunnen van Facebook komen, Twitter, LinkedIn, Instagram en ook van andere social media platformen.
Een hogere brand awareness
Wanneer er een hogere bekendheid is dan zullen meer mensen en influencers hierover schrijven en praten. Het is een goede manier om meer links te krijgen. Daarnaast zullen er ook meer bezoekers rechtstreeks op de website terecht komen. Het is een factor welke van belang is om de zoekmachine posities te bepalen. Social media is een perfecte manier om meer merkbekendheid te krijgen en de doelgroep te bereiken. Het is ideaal om de discussie te starten.
Het promoten van artikelen
Social media kan een hulpmiddel zijn om artikelen door meer mensen te laten lezen. Social media heeft een groot bereik. Op die manier kunnen de artikelen, foto’s en video’s vaker gezien en/of gelezen worden. Adverteer gericht op de doelgroep. Het is belangrijk om het aantal bounces zo laag als mogelijk te maken. Een hoge bounce rate zorgt voor een lagere ranking. Het is dus essentieel om niet in het wilde weg te gaan adverteren. Het is jammer van het marketingbudget om het niet direct zinvol in te zetten. Sla twee vliegen in één klap door te kijken naar een manier om meer bereik te krijgen plus het verkrijgen van meer omzet. Met de juiste teksten is dit te realiseren.