Social media platformen zoals Instagram en YouTube zijn tegenwoordig ontzettend populair. Bepaalde kanalen op deze platformen zijn extra populair, omdat de content interessant is voor anderen. Populaire kanalen met een groot aantal volgers hebben een bepaalde invloed. Zo willen volgers bijvoorbeeld vaak dezelfde producten gebruiken als hun idool. De mensen met zo een invloed op social media noemen we influencers. Bij influencer marketing wordt een influencer ingezet om een product, dienst of bedrijf te promoten. Deze vorm van marketing bestaat inmiddels al een aantal jaar. De meeste grote bedrijven kiezen ervoor om influencer marketing toe te passen. Het is zeker niet verkeerd om hier ook voor uw bedrijf gebruik van te maken.
Verschillende soorten influencers
Bij influencer marketing verdelen we influencers over drie verschillende categorieën: macro, micro en nano influencers. De verschillende soorten influencers kunt u voor verschillende marketingdoelen gebruiken.
De macro influencer
De macro influencer is iemand met een gigantische aanhang op social media. Deze mensen hebben ontzettend veel invloed. Een groot gedeelte van de aanhang zal net zoals zijn of haar idool willen zijn. Wanneer zo een macro influencer een bepaald product gebruikt, dan zal een gedeelte van de aanhang al snel volgen. Indien u zo een influencer kunt betalen, zal dit absoluut leiden tot een extra afzet. Voor het gemiddelde bedrijf is het inzetten van een macro influencer echter onbetaalbaar.
De micro influencer
De micro influencer is iemand die nog niet zo een grote aanhang heeft als de macro influencer. Voor deze kanalen is het erg belangrijk dat er goede content gecreëerd wordt. Er is vaak ook veel meer interactie met de aanhang dan bij een kanaal met veel meer volgers. Het voordeel van dit type influencer is dat ze vaak nog wel betaalbaar zijn. Bovendien is de aanhang vaak vrij actief, waardoor u er ook daadwerkelijk iets aan heeft.
De nano influencer
De nano influencer is iemand met een veel kleinere aanhang. Zo kan iemand met 1000 volgers bijvoorbeeld ook al een nano influencer genoemd worden. In veel gevallen worden deze influencers als autoriteit gezien op een bepaald gebied. De relatie met de volgers is vaak erg goed, doordat een nano influencer persoonlijk kan reageren. Een nano influencer die gezien wordt als autoriteit in uw branche kan erg veel invloed hebben. Deze influencers zijn meestal goed te betalen.
Het inzetten van influencers
Doordat influencers door hun aanhang als autoriteit gezien worden, kan het bijzonder effectief zijn om influencers in te zetten. Het is wel lastig om te meten wat een influencer je precies oplevert. Bovendien moet je bij influencer marketing ook goed nagaan welke kanalen je het beste kunt inzetten. Wil jij gebruik gaan maken van influencer marketing, maar wil je hier eerst graag meer over weten? Dan helpen we jou bij Webshuttle graag verder.