Steeds minder mensen lezen lange en uitgebreide teksten. Iedereen heeft het steeds drukker en geeft zichzelf hier minder tijd voor. We willen het liefste zo snel mogelijk en ook optimaal geïnformeerd worden. De concentratie neemt aan en we willen glasheldere informatie ontvangen. Er zijn volop ontwikkelingen rondom voice. Logisch aangezien we sneller kunnen praten dan typen. De ogen zijn echter nog sneller. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Naast voice search zou er dus ook aandacht moeten zijn voor visual search. Hoe ver zijn we hiermee?
Wat is visual search?
Het is mogelijk om op plaatjes en video’s te zoeken in de zoekmachines. Dit is echter niet wat we bedoelen met visual search. Het gaat hier eigenlijk om het zoeken van beeldmateriaal op basis van een foto. Je maakt een foto of voert een afbeelding in en dan gaat de zoekmachine op zoek naar een vergelijkbare afbeelding. Het gaat hier om het zoeken van afbeeldingen via afbeeldingen. Door visual search technologie welke gebruik maakt van artificial intelligence is het mogelijk om dit te doen. Het is een manier om zo snel mogelijk veel resultaten te krijgen. Een heel nieuwe aspect in de wereld van de zoekmachine optimalisatie!
Een vijfde van de zoekresultaten zijn visuele beelden
Tegenwoordig zijn meer dan 20 procent van alle zoekresultaten images. Pinterest maakt gebruik van een Lens technologie waarmee al meer dan 600 miljoen gecombineerde maandelijkse zoekopdrachten worden gedaan. Hierdoor hebben de image based advertenties op Pinterest een conversieratio van 8,5 procent. Ook Google, Bing en Alibaba maken gebruik van image recognition technieken. Het is mogelijk om met de hulp van API’s hier gebruik van te maken.
Visuele content in de zoekmachines
Ook bij nieuwsberichten zien we steeds vaker foto’s terugkomen en video’s. De zoekmachines maken hier ook gebruik van. Foto’s en video’s hebben een grote aantrekkingskracht op de gebruiker om hierop te klikken.
Visual search voor marketeers?
Het is moeilijk voor online marketeers om grip te krijgen op visual search. Het komt omdat het gebruik maakt van machine learning. Het zoekt hierbij ook naar de relevantie voor de gebruiker. Het is dan moeilijk om hierbinnen een vindbaarheid te forceren. Uiteraard zijn er wel een aantal basics welke in te zetten om hier toch gebruik van te maken. Denk hierbij aan het toevoegen van metadata aan bestanden. Het is zo mogelijk om de zoekmachines meer informatie te geven over de bestanden die in een website zijn opgenomen (waaronder de video’s en foto’s).