Wat kost SEO nu eigenlijk vragen veel mensen zich af. Het wordt vaak verkocht met het krijgen van gratis bezoekers. Hoewel de bezoekers gratis zijn en niet gekocht hoeven te worden met Adwords kliks of andere marketing is het verkrijgen van de zoekmachine posities alles behalve gratis. Hier moet men een zekere investering in doen om hier vervolgens ook iets uit te kunnen halen. Een investering die met een verandering van de algoritmes van Google verstoord kan worden. Wat zijn de kosten voor SEO? We maken het graag duidelijk in dit artikel.
De drie verdienmodellen van een marketingbureau
Uit een onderzoek is gebleken dat de zoekmachine bureau’s een drietal verdienmodellen hanteren. Zo kan een project per maand gefactureerd worden, per project en ook per uur. De bedragen per maand kunnen verschillen van 200 euro tot 5000 euro, per project kan het 500 euro tot 10.000 euro zijn en per uur is het tussen de 50 tot 200 euro. Het is natuurlijk belangrijk om het te zien in relatie met wat er daadwerkelijk gebeurd. Het is verschillend per website en per zoekwoord hoeveel concurrentie er is en hoe moeilijk het is om hierop te ranken. Ook het aantal zoekwoorden is bepalend voor hoeveel tijd (en dus geld) er nodig is om resultaten te boeken. Een moeilijk zoekwoord als “hypotheek” zal meer tijd vergen en een groter budget om in de top tien te komen. Wanneer het om “hypotheekadviseur Uden” gaat is het een ander verhaal. Deze term is minder concurrerend.
Wees realistisch
Het is niet logisch dat een paar uurtjes SEO de website naar de eerste plek duwt in de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Het is een proces wat natuurlijk moet verlopen en over de maanden een gezonde groei moet laten zien. Het is belangrijk om eerlijk te zijn. Het is de website eigenaar vaak zelf wel duidelijk hoeveel concurrentie er is (of niet). Maak een strategisch plan voor een heel jaar om te werken aan betere zoekmachine posities. Neem hierbij het aantal zoekwoorden op met de meeste potentie. Houdt maandelijks bij hoe de groei is en welk effect het heeft op het aantal bezoekers op de site.
Een wereld van verschil
Investeer en blijf investeren in de zoekmachine optimalisatie bij een voor jou geschikt online marketing bureau. Een plek op de tweede of derde pagina van Google telt eigenlijk niet mee. Weet daarnaast ook dat een plek op plaats tien een wereld van verschil is met de eerste, tweede of derde plek. De eerste drie plekken krijgen de meeste kliks uit de zoekmachines. Daaronder wordt er slechts marginaal geklikt. Geef vooral niet op wanneer de top bijna bereikt is.
Benieuwd wat wij bij Webshuttle voor jou en jouw bedrijf zouden kunnen betekenen als het gaat om groei in organische zoekresultaten? Neem dan eens contact met ons op!