Het bedenken van een domeinnaam is misschien wel de belangrijkste stap voor het opzetten van een nieuwe website. Eenvoudig is het zeker niet, want heel vaak blijkt dat de door jou bedachte domeinnaam al door iemand anders is geregistreerd. In sommige gevallen kun je een domeinnaam van iemand overnemen, maar de kosten die daarmee gemoeid zijn, variëren sterk. Vaak wordt een afgestoten domeinnaam namelijk direct door een slimme ondernemer overgenomen. De domeinnaam wordt dan niet actief gebruikt, maar te koop aangeboden voor een hoger tarief dan wat gangbaar is. Je kunt dus beter proberen om zelf iets nieuws te verzinnen, maar hoe?
Relevantie
Het is heel belangrijk dat een domeinnaam relevant is voor de inhoud van de website. De bezoeker heeft immers bepaalde verwachtingen en die moeten waargemaakt worden. Als je in een winkelstraat loopt en je ziet op de gevel van een winkel staan dat er kleding verkocht wordt, loop je daar even naar binnen als je kleding wilt shoppen. Blijkt er vervolgens geen kleding te zijn, dan ben je snel weer vertrokken. Zo werkt het op internet ook. Als domeinnamen een andere verwachting scheppen over wat er op een website te vinden is dan er werkelijk staat, zijn er verkeerde keuzes gemaakt.
Geen koppeltekens gebruiken
Het lijkt misschien voor de hand te liggen om gebruik te maken van een koppelteken tussen twee woorden, als de variant zonder koppelteken al door iemand anders is gereserveerd. Toch is dat geen slimme keuze, want de bezoekers zullen dat koppelteken snel vergeten en komen dan bij de concurrent terecht! Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Bovendien is het noemen van een website met een koppelteken erin een stuk lastiger. Als je dat aan de telefoon moet gaan uitleggen, kost je dat weer extra tijd en tijd is geld, nietwaar?
Trefwoorden
Ga op zoek naar de belangrijkste trefwoorden die jouw website straks passend beschrijven. Probeer die trefwoorden in de domeinnaam te verwerken. Waak er daarbij wel voor dat je de tekst niet te lang maakt. Een domeinnaam kan weliswaar, inclusief de extensie, 255 tekens bevatten, maar dat wordt beslist niet aanbevolen. Toch is een wat langere domeinnaam niet altijd fout. Het is vooral belangrijk om te letten op de leesbaarheid. In een domeinnaam kun je geen spaties zetten, dus moet je voorkomen dat de aaneengesloten woorden verkeerd kunnen worden gelezen. Dat zou alleen maar tot misverstanden kunnen leiden.