Het opzetten van een SEA-traject bestaat uit verschillende onderdelen. Zo bestaat een SEA-traject veelal uit vijf stappen. Hieronder zullen we stap voor stap door het stappenplan lopen. Hierdoor krijg jij een goed beeld van de stappen die genomen worden bij een SEA-traject.
1. Inventarisatie en onderzoek kansen en huidige situatie
Als eerste is het van groot belang om te kijken welke type campagne je wilt opzetten. Wil jij naamsbekendheid en verkopen stimuleren voor jouw website, maar niet veel geld kwijt zijn omdat je webshop of website nieuw is? Dan is het aan te raden om te kiezen voor een Search campagne. Met een Search campagne kun je namelijk heel doelgericht adverteren op bepaalde zoekwoorden. Het is zelfs mogelijk om oninteressante zoekwoorden uit te sluiten.
Zodra de juiste campagne is vastgesteld, is het taak om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Hierdoor wordt precies bepaalt op welke zoekwoorden je wilt gaan adverteren. Binnen Google Ads kun je gratis gebruik maken van de zoekwoordplanner. De zoekwoordplanner geeft je gratis inzicht in: het gemiddelde zoekvolume per maand, de concurrentie en wat de kosten per klik gemiddeld zijn. Natuurlijk zijn er ook fremium en premium tools beschikbaar die zoekwoorden nog inzichtelijker in kaart brengen waardoor jij zeker weet dat je niets over het hoofd ziet.
De inventarisatie en onderzoeksfase behoren tot de belangrijkste fases van een SEA-traject. Hierin worden namelijk bepaalde zoekwoorden uitgesloten die te veel concurrentie hebben en een te hoge CPC (Cost-per-click) hebben. Door een goed onderzoek uit te voeren, zal er veel meer verkeer en resultaat haalbaar zijn middels SEA.
2. Inrichting van Google Ads
Zodra inzichtelijk is welke zoekwoorden het meest geschikt zijn voor een SEA-traject, is het van groot belang om je Google Ads in te richten. Als eerst worden de zoekwoorden onderverdeeld in advertentiegroepen. Om structuur te behouden worden diverse zoekwoorden in groepen georganiseerd. Hierdoor krijg je een campagnenaam met daaronder weer advertentiegroepen. Hierdoor wordt het overzicht in de campagne bewaard en kunnen gegevens beter van elkaar gescheiden worden voor de monitoringsfase.
Zodra je Google Ads volledig is ingericht met de juiste advertentiegroepen, dan is het taak om advertenties aan te maken. Hierbij is het van groot belang dat de advertentie zo volledig en duidelijk mogelijk wordt ingevuld. Uit onderzoek is gebleken dat potentiële klanten alleen klikken op relevante advertenties. Probeer hierdoor elke advertentie toe te spitsen naar jouw advertentiegroep om ervoor te zorgen dat de relevantie gewaarborgd blijft. Google geeft tevens een kwaliteitsscore op basis van jouw advertentie. Des te hoger de kwaliteitsscore des te beter de positionering van jouw advertentie binnen het advertentie gebied van Google.
3. Monitoring
De advertenties zijn er en er is voldoende aandacht besteed aan advertentiegroepen, advertenties en extensies. Het is nu tijd om jouw campagne live te zetten. Tijdens deze fase is het van groot belang om te monitoren en bij te sturen waar nodig. Op basis van jouw advertentiegroepen kun je in Google Ads eenvoudig zien welke van deze advertentiegroepen goed lopen en welke niet. Presteert een advertentiegroep slechter dan het gemiddelde? Dan wordt de betreffende advertentiegroep uitgezet zodat er focus gelegd kan worden op de advertenties die wel leiden tot conversie.
4. Bijsturing
Zodra inzichtelijk is welke advertenties wel en niet goed lopen, is het aan ons om aandacht te besteden aan het bijsturen van de betreffende campagnes. Dit gebeurd veelal doormiddel van A/B metingen. Tijdens dit proces worden diverse advertentieteksten voor een advertentie gemaakt die parallel live staan. Op basis van de resultaten wordt advertentietekst A afgezet tegen de resultaten van advertentietekst B. De beste advertentietekst blijft staan en de slechts converterende tekst wordt vervangen door een nieuwe tekst. Hierdoor blijf je continue jouw advertenties bijstellen tot je de perfecte advertentie hebt.
5. Weer beginnen bij stap 1
Op een gegeven moment kom je op een punt dat je goedlopende advertenties hebt, waarbij je de ideale campagnes hebt uitgestippeld. In deze situaties heb je goed lopende advertenties en is het tijd om jouw Google Ads uit te breiden met nieuwe advertenties. In dit geval beginnen we weer bij stap een voor een aantal nieuwe zoekwoorden om de conversie en sales van jouw website te verhogen. Google Ads is een continu proces.