Het is goed om te weten hoe een zoekmachine werkt. Door de werking te kennen is het eenvoudiger om te begrijpen waarom een website hoger of lager in de zoekresultaten staat. In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Eigenlijk is het dus belangrijk om te weten hoe Google werkt. Veel bezoekers maken gebruik van Google om antwoorden te vinden op de vragen die ze hebben. Via de algoritmes komen de antwoorden naar voren. Hierbij wil Google de best mogelijke antwoorden weergeven.
De basis van de zoekmachines: de algoritmes
Een algoritme is een complexe berekening om de beste resultaten bovenaan weer te geven. De zoekmachines willen het beste resultaat bovenaan weergeven. Bij de berekening hiervan maken ze gebruik van formules. Binnen de formules wordt gebruik gemaakt van verschillende elementen. Het is onduidelijk hoe de formule exact werkt. Het is net zo geheim als het recept om Coca Cola te maken. Er zijn wel duidelijke aanwijzingen wat de zoekmachines belangrijk vinden. Ze zijn er zelfs zeer open over, over wat wel of niet helpt.
De essentie van Google
Bij Google draait het erom, om de meest relevante resultaten weer te geven op een zoekopdracht. De bijbehorende advertentie inkomsten geeft Google haar bestaansrecht. De kern is echter het bieden van de beste resultaten. Wanneer ze dit niet doen dan zullen minder mensen Google gebruiken. Ze zijn daarom ook continu bezig met het verbeteren van de algoritmes en hun diensten.
Veranderingen van de algoritmes
Eigenlijk iedere week verandert het algoritme wel op een paar punten. Vaak is hier niet veel van te merken. Een paar keer per jaar zijn er wel grotere veranderingen, die invloed hebben op de zoekresultaten. Het is belangrijk voor Google om de beste zoekresultaten te tonen. Uiteindelijk willen ze een zoekmachine bieden die begrijpt en aanvoelt wat je daadwerkelijk zoekt. Google doet dit al aardig goed. Er zijn echter nog verschillende stappen te zetten om dit te realiseren. Wel is duidelijk dat Google haar tijd al ver vooruit is en verder is dan universiteiten en andere zoekmachines.
De toekomst
In de toekomst zullen de zoekmachines ook meer met voice gaan werken. Daarnaast zullen de zoekresultaten veel persoonlijker worden. Hierdoor zal niet iedereen dezelfde resultaten zien bij eenzelfde zoekopdracht. Het is de bedoeling om mensen een persoonlijke ervaring te bieden en de beste resultaten weer te geven.