Voor ondernemers is niets vervelender dan een klant die facturen niet wil betalen. Ook kan het voorkomen dat een klant failliet gaat en daardoor niet langer in staat is om aan de betalingsverplichtingen te voldoen. Voorkom dergelijke situaties, door je debiteurenbeheer op de juiste manier in te richten en je goed te verzekeren tegen deze vorm van schade. Als een bedrijf de facturen niet betaalt heeft dit immers ook invloed op de cashflow binnen je eigen organisatie. Mogelijk ben je voor het betalen van de facturen van je leveranciers afhankelijk van de betaling door jouw klanten. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden die je hebt.
Verzekeringen tegen onbetaalde facturen
Er zijn verzekeringen die voorkomen dat je schade lijdt als gevolg van onbetaalde facturen. Wel is het hierbij belangrijk om op te merken, dat zo’n kredietverzekering enkel dekking biedt bij facturen die niet betaald worden door het faillissement of soortgelijke betalingsproblemen bij een klant. Het voordeel van zo’n kredietverzekering is dat deze verzekeringen vaak een vergoeding bieden voor onbetaalde facturen van zowel Nederlands als internationale bedrijven. Mocht een klant om andere redenen niet over willen gaan tot de betaling van de factuur, dan kan een kredietverzekeraar geen hulp bieden.
Rechtsbijstandverzekering afsluiten voor je bedrijf
In plaats van een kredietverzekering, kan een rechtsbijstandverzekering uitkomst bieden bij onbetaalde facturen. Mogelijk is een klant het niet eens met de manier waarop diensten geleverd zijn en wil deze de rekening om die reden niet betalen. Via de rechtsbijstandverzekering kun je rechtshulp krijgen in dit soort situaties. Een advocaat of jurist kijkt met je mee, om te bepalen of je in je recht staat en de klant de factuur alsnog moet betalen. Een goede basis om aan een incassoprocedure te beginnen.
Debiteurenbeheer voor je organisatie inrichten
Het voorkomen van schade door openstaande facturen begint echter bij het inrichten van je debiteurenbeheer. Je wilt op ieder moment in kunnen zien welke facturen nog niet betaald zijn. Daarbij is het prettig, wanneer je vanuit zo’n tool automatisch een betalingsherinnering naar de klant kunt sturen. Veel online oplossingen voor het debiteurenbeheer van bedrijven bieden dergelijke functies aan! Welke tool gebruik jij momenteel om het debiteurenbeheer van je organisatie op orde te houden?
Tip: vraag altijd eerst een proefperiode aan, wanneer je overweegt om een online tool te gebruiken voor je debiteurenbeheer. Zo heb je de tijd om uit te zoeken of deze tool op je wensen aansluit.