Het is tegenwoordig ook in Nederland mogelijk om te adverteren via Pinterest. Het is een platform dat zich omschrijft als een inspiratieplatform. Daarom dat een aantal grote partijen zich er ook direct op hebben gestort, met aantrekkelijke resultaten. Het is zeker ook interessant om hier dieper op in te gaan. Zo heeft het platform 250 miljoen gebruikers, waarvan 3,5 miljoen in Nederland. Het aantal groeit ook nog altijd. Het kan zich daardoor meten met de top van de sociale media. Daar liggen dus grote kansen. Eerder schreven wij al een blog over de feiten en cijfers van Pinterest en adverteren.
De juiste aanpak volgen
Om die kansen te pakken is het wel zaak om de juiste aanpak te volgen. Je begint bijvoorbeeld met het aanmaken van een bedrijfsprofiel om je website te koppelen. Vervolgens ga je een campagne maken met de Ads Manager van het platform. Dit gaat stapsgewijs. Je kan zaken als je doel, je doelgroep, je budget en de looptijd instellen. Aantrekkelijke doelen zijn bijvoorbeeld het opbouwen van merkherkenning of het beïnvloeden van een overweging. De online advertenties worden volgens dit doel opgebouwd en verspreid. Er zijn vervolgens verschillende soorten mogelijkheden om advertenties te tonen.
De verschillende soorten advertenties
Er zijn verschillende soorten advertenties op Pinterest. Die komen net als de overige berichten in de vorm van pins. Zo heb je de gesponsorde pins. Die hebben de standaard vorm, maar worden tegen betaling zichtbaar in de tijdlijn van je doelgroep en in de zoekresultaten. Een gesponsorde videopin doet ongeveer hetzelfde, maar dan met videocontent. Zo kan je dus net iets meer bieden. Daarnaast bestaan ook de gesponsorde app-pins. Die zijn specifiek om via de app meer te bereiken en mensen direct nieuwe apps te laten downloaden via iOS of Android. Tot slot heb je gesponsorde carrousels.
Het visuele aspect
Omdat Pinterest een visueel platform is, is dit ook essentieel voor jouw pins. Zorg dat je opvalt door strakke beelden en goede inhoud. Volg ook de tips die het platform heeft als het om beeldkwaliteit gaat. Zorg ook dat je je goed richt op je doelgroep. Ook daar zijn weer verschillende opties voor zodat je heel specifiek kan zijn, van klanten tot bezoekers op je website of Pinterest-profiel. Ook richten op interesse, keywords of leeftijd is mogelijk. Zo kan je zorgen dat je precies de mensen bereikt waar jij kansen bij ziet.
Voortdurend je campagne ontwikkelen
Zoals je gewend bent van andere sociale media en zoekmachines, is het waardevol om je campagne goed in de gaten te houden. Met je Pinterest-profiel kan dit zelfs nog beter dan bij de meeste concurrenten. Je krijgt een zeer uitgebreide rapportage. Met de kennis die je daaruit opdoet kan je direct aan de slag. Zo kan je zien wat de resultaten van je huidige campagne zijn. Ook kan je per pin afzonderlijk zien hoeveel succes deze heeft. Dit helpt je om inzichten te verkrijgen. Op die manier kan je je campagne verder verbeteren. Of je zet een nieuwe, verbeterde campagne op met deze kennis.