Het is dan toch eindelijk mogelijk geworden om in Nederland te adverteren op Pinterest. Dit is sinds april 2019 eindelijk toegevoegd aan de mogelijkheden. Door de sterke groei van het medium, is dit ook zeer interessant voor merken en bedrijven. Een aantal grote merken in Nederland hebben hun kans inmiddels dan ook al gepakt. Het is interessant om te zien wat de mogelijkheden zijn. Dat kan je bepalen aan de hand van een aantal feiten en cijfers over dit inspiratieplatform. Zo kan je ook zelf bepalen wat je ermee kunt bereiken.
Het aantal gebruikers
In de eerste plaats wil je als ondernemer natuurlijk weten hoe groot het bereik is dat je met Pinterest kunt genereren. Het is goed om te zien dat er wereldwijd 250 miljoen actieve gebruikers zijn. Er zijn ook nog eens gebruikers die zich sporadisch laten zien. In Nederland zijn er in 2019 3,5 miljoen actieve gebruikers te herkennen. Het is goed om te weten dat de verhouding op dit platform flink in het voordeel van vrouwen is. De verdeling vrouwen-mannen is 80-20. Dit is belangrijk om te onthouden. In 2019 groeide het platform in Nederland met 18 procent ten opzichte van 2018.
De verhouding tot grote aanbieders
Pinterest is een groeiend platform, zoals uit de cijfers is af te leiden. Daarom is het ook belangrijk om te weten dat het zich inmiddels net achter de grote vijf van de wereld van sociale media heeft genesteld. Dit zijn natuurlijk de bekende aanbieders in Nederland. WhatsApp heeft 11,9 miljoen regelmatige gebruikers. Facebook doet het met 10,1 miljoen. YouTube haalt 8,7 miljoen mensen binnen. Instagram (4,9 miljoen) en LinkedIn (4,6 miljoen) zijn inmiddels binnen bereik voor Pinterest. Dit is belangrijk voor ondernemers om te weten. Zo weet je wat je ongeveer kunt bereiken ermee.
Blik op het dagelijks gebruik
Het is goed om te weten hoe het met het dagelijks gebruik van het medium zit. Zo weet je ongeveer hoe snel je veel kunt bereiken. In Nederland waren er in 2018 nog 587.000 dagelijkse gebruikers. In 2019 is dit toegenomen tot 734.000. Dit komt omdat het platform ook steeds meer verschillende doelgroepen inspireert. Denk bijvoorbeeld aan liefhebbers van design, van kleding, van koken of van recepten. Ook doe-het-zelvers en liefhebbers van innovatie zijn er te vinden. Dit zijn dus allemaal groepen die onder actieve gebruikers die dagelijks op het platform komen te vinden zijn.
De kosten in beeld
De belangrijkste cijfers hebben natuurlijk betrekking op de kosten van het adverteren. In de eerste plaats is het goed om te weten dat er twee betaalmodellen zijn in Nederland op dit moment. In de eerste plaats is een model het betalen per klik. Dit kan je doen voor €0,05 per klik. Ook kan je betalen voor vertoningen. In dat geval betaal je €1,00 voor iedere 1.000 vertoningen op het platform. Je kunt daarbij zelf je budget instellen om te zorgen dat alles optimaal verloopt binnen jouw mogelijkheden. Dit is de meest aantrekkelijke kant hiervan