Het gebruiken van Pinterest voor advertenties is essentieel wanneer je op zoek bent naar product- of naamsbekendheid. Er is een wereldwijde groep van 250 miljoen mensen, waarvan 3,5 miljoen in Nederland die je zo op ideeën kunt brengen. Sinds 2019 is het mogelijk om in Nederland op dit platform te adverteren. Daardoor zijn er veel mogelijkheden voor ondernemers. Het is aantrekkelijk om te zien hoe je Pinterest kunt inzetten. Er zijn verschillende soorten advertenties, te weten: Promoted Pins, Promoted Video Pins, Promoted Carousels en Promoted App Pins.
Adverteren op basis van doelstelling
Als het gaat om de manieren waarop je kunt adverteren bij Pinterest, is het goed om te weten dat je dit op basis van doelstellingen kunt doen. Zo kan je optimaliseren en afrekenen op basis van je doel. Doelen kunne heel divers zijn. Branding is er bijvoorbeeld om naamsbekendheid van merk, dienst en product te vergroten. Conversie is een vorm van adverteren die per klik wordt afgerekend en is er om verkeer te genereren en bezoekers tot aankopen of andere handelingen te overtuigen.
De structuur van Pinterest
Het is ook goed om te weten hoe de structuur van Pinterest eruit ziet om te bepalen hoe je kunt adverteren. In de eerste plaats zijn er drie soorten mogelijkheden: campagnes, advertentiegroepen en sponsored pins. Die zijn onderling aan elkaar verbonden. Campagnes zijn er om je doelstelling en je budget te bepalen. Dit wordt dan onderverdeeld in advertentiegroepen. Die groepen worden specifiek gemaakt als het om je doel, de looptijd, plaatsing en budget gaat. De gesponsorde pins in deze groepen zijn dan de uiteindelijke advertenties die je kunt optimaliseren.
Bij het zoeken of het browsen
Je kunt ook je manier van adverteren op Pinterest onderverdelen in de momenten waarop je zichtbaar wordt. Enerzijds kan je ervoor kiezen om tijdens het browsen zichtbaar te worden in de newsfeed van gebruikers, Aan de andere kant kan je je er ook op richten om zichtbaar te worden wanneer gebruikers de zoekfunctie gebruiken. Je komt dan in de zoekopdrachten terug met je gesponsorde pins.
Richten op targeting
Het is natuurlijk interessant om te weten hoe je groepen kunt targetten. Dat doe je bijvoorbeeld door op interesses in te haken. Dit is belangrijk op dit platform, dus hier is veel mee te bereiken. Ook kan je je richten op zoekwoorden. Wanneer gebruikers regelmatig specifieke dingen zoeken, dan kunnen bijpassende advertenties hier gemakkelijker worden aangeboden. Dit kan bovendien ook heel breed worden genomen, dus ook met aanverwante zoekacties. Andere mogelijkheden zijn uitgebreide targeting en custom targeting.
Bieden op advertenties
Op Pinterest werk je met minimale biedingen. Dit ken je misschien van LinkedIn. Je doet een minimale bieding voor je advertentie. Zo weet Pinterest waar je wenst te doen voor welke prijs. Denk hier daarom dus wel goed over na. Je moet uitgaan van een campagne van €0,05 per klik of €1,00 per 1.000 keren in beeld. Dit zijn specifieke prijzen voor Nederlandse campagnes. Elders gelden andere prijzen hiervoor.