De mogelijkheden om te adverteren op Pinterest zijn sinds april 2019 ook eindelijk in Nederland beschikbaar. Het is interessant voor allerlei groepen om van deze mogelijkheden gebruik te maken. In dat opzicht is het ook goed om te weten welke opties je hebt als het om targeting gaat. Zo weet je precies waar de kansen voor jou liggen als ondernemer of als merk. Wanneer je naar de volgende opties kijkt, weet je precies wat je te doen staat.
Targeting op interesse van doelgroepen
Het aantrekkelijke aan Pinterest is dat het zich vooral richt op de interesses van mensen. Zo weet je dus veel over hun smaken, maar ook over hun levensfase als ondernemer. Die informatie kan je dan weer gebruiken om gebruikers te bundelen tot doelgroepen. Die doelgroepen zijn dan weer interessant voor je advertenties, ook wel promoted pins genoemd. Je kunt dan allerlei interesses die bij jou passen in de vorm van omschrijvingen toevoegen. Hoe relevanter je het maakt, hoe beter je scoort.
Targeting op zoekwoord
Een echt kenmerk van Pinterest is dat er veel op gezocht wordt. Het is een platform dat zich echt richt op het bieden van inspiratie. In dat opzicht is er dus ook veel mogelijk met de zoekwoorden die gebruikt werden. Je kunt ze gemakkelijk koppelen om zo tot interesses van gebruikers op dat moment te komen. Dit is ook bekend van een bijvoorbeeld zoekmachinemarketing of Twitter Adverteren. Je kunt bovendien alle kanten op. Een brede match geeft je de mogelijk om op het zoekwoord, maar ook op synoniemen, gerelateerde opdrachten of fout geschreven opdrachten te targetten. Je kunt ook voor een bewoording match gaan. Dit is een brede match, alleen dan met exacte woordvolgorde. Een exacte match spreekt natuurlijk eigenlijk voor zichzelf. Je gesponsorde pin komt dan bij die exacte zoekterm in beeld. Een negatieve match is mogelijk wanneer je bepaalde zoekwoorden wilt uitsluiten.
Targeting op uitgebreide wijze
Ook wanneer je eigenlijk niet weet welke doelgroep je precies wilt bereiken, of snel een campagne wilt opzetten met een open doel, dan kan je voor uitgebreide targeting als optie kiezen. Dit kan je doen op basis van automatische diensten. Daar is de zogenaamde Pinterest Taste Graph voor in het leven geroepen. Die houdt de vele gebruikers in het oog. Zo kan je de opdracht snel uitbreiden of verfijnen. Het is wel goed om te weten dat je daardoor ook Pinterest wat mogelijkheden biedt om jou te helpen. Zij stellen dan groepen samen op basis van interesses die relevant zijn. Dit maakt het wat makkelijker.
Targeting op eigen data
Je kunt natuurlijk de kennis van Pinterest gebruiken. Je kunt ook je eigen kennis inzetten. Je hebt zelf ook data van je klanten verzameld. In dat geval kan je ze gemakkelijk vinden met behulp van Pinterest, bijvoorbeeld op e-mailadres of op ID. Het is belangrijk dat je groep minimaal 100 gebruikers bevat. Dit kan binnen maximaal 24 uur worden samengesteld door het platform. Dit werkt altijd goed.