Als er één kanaal is waar je veel uit kunt halen als ondernemer, dan is het wel Pinterest. Alleen al omdat het 250 miljoen gebruikers wereldwijd en 3,5 miljoen in Nederland heeft. Dit zijn mensen die specifiek op zoek zijn naar inspiratie voor allerlei zaken. Daar zitten vooral ook veel vrouwen tussen, 4 op de 5 gebruikers is vrouw. Dit betekent dus dat je er als ondernemer of merk bij moet zijn. Het is een goede manier om je naamsbekendheid sterk te vergroten. De waarde hiervan is nog altijd onverminderd groot. Maar wat kost dit nu eigenlijk?
Het opbouwen van een binding
Met behulp van Pinterest kan je zorgen dat je als bedrijf meer bekendheid genereert. Het is een goede tool voor branding. Dat kan je bijvoorbeeld toepassen voor het uiten van de waarden van je merk. Ook kan je een bepaald imago op basis van emotie opbouwen via dit sociale medium. Met adverteren op dit medium maak je de mogelijkheden alleen maar nog groter. Er zijn verschillende doelen die je kunt nastreven. Zo kan je naast branding ook sales, leads, verkeer en voorlichting als uitgangspunt nemen.
Hoe werkt het precies?
Hoe werkt het adverteren op Pinterest eigenlijk precies? In de eerste plaats is het goed om te weten dat je met promoted pins werkt. Die zijn tijdens het zoeken of het browsen zichtbaar te maken. Zo verschijn je dus bijvoorbeeld in de newsfeed van je doelgroep. Of je komt bovenaan de zoekresultaten in Pinterest met je promoted pin. Zo kan je dus heel specifiek gericht zijn op bepaalde doelgroepen die voor jouw merk van belang zijn. Het leuke is ook dat de promoted pin niet één standaard vorm heeft. Opties zijn een standaard pin, app-pin, een gesponsorde carrousel en een videopin die je kunt inschakelen.
Wat kost dit nu eigenlijk?
Nu ben je natuurlijk ook benieuwd naar de kosten die het adverteren op Pinterest met zich meebrengt. Dit kan verschillen tussen kosten per klik en kosten per 1.000 vertoningen. Er zijn bovendien nog wat andere betaalmodellen in ontwikkeling. Daar kan je dus in de toekomst mogelijk meer mee. De kosten per klik liggen op dit moment op €0,05 per klik en voor de 1.000 vertoningen op €1,00 per 1.000. Je kunt hier op meerdere manieren je voordeel mee doen. Bijvoorbeeld voor branding of voor meer naamsbekendheid. Zelfs meer volgers op het medium genereren kan een doel zijn.
Zo beheer je de campagne
Het is sinds april 2019 om vanuit Nederland de campagne te beheren. Je kunt op allerlei manieren aan de slag gaan. Je kunt het bijvoorbeeld zelf doen. Wanneer je hier de nodige ervaring mee hebt, dan is dat mogelijk een goede keuze. Je kunt er echter ook voor gaan om een professionele partner in de arm te nemen. Zo kan je misschien net wat meer handigheden toepassen om meer uit je campagne te halen. Op die wijze is het goed mogelijk om met een klein budget grootse dingen te gaan bereiken.