Het is voor de zoekmachines belangrijk om de juiste vraag van de zoeker te beantwoorden. Ze willen daarvoor de inhoud van de website en de webpagina goed begrijpen. Het is mogelijk om de zoekmachines hierbij te helpen door structured data aan de site toe te voegen. Het is dan een stuk eenvoudiger voor zoekmachines om de content te herkennen en te begrijpen. De zoekmachine weet dan zeer snel of het een product is of een informatiepagina. Bij een product kan snel veel informatie gedeeld worden, zoals de prijs, de naam van het product en ook de reviews of de voorraadstatus. Deze gegevens worden ook wel rich snippets genoemd. Het zijn rijke stukjes data voor de zoekmachines.
Wat is structured data?
Het is een deel code wat bij iedere pagina aangeeft wat de belangrijkste informatie is. Er zijn verschillende tools om deze code toe te voegen tot een pagina. Voor SEO specialisten is het heel gebruikelijk om hier gebruik van te maken. Het is op meerdere manieren in te voegen in een pagina. Het format JSON-LD wordt door Google geadviseerd. Daarnaast is er RDFa en ook Microdata. Ze werken allemaal op hun eigen manier.
Testen of het werkt?
Er is een tool om te testen of de structured data op de juiste manier is toegevoegd aan de site. De structured data testing tool is hiervoor te gebruiken. Het is zo mogelijk om voor het implementeren van data het codefragment te controleren.
De voordelen van structured data
Het is met structured data mogelijk om specifieke informatie over een webpagina te delen met de zoekmachines. Hierdoor kunnen ze het bij de zoekresultaten plaatsen waar ze een perfect match zijn. Het helpt de zoekende gebruikers in Google sneller het beste antwoord op hun zoekvraag te krijgen. Het is sneller mogelijk voor de zoekmachine om te zien of het om een computer gaat of een stuk fruit als iemand op Apple aan het zoeken is. De structured data markups hebben al duidelijk gemaakt aan de zoekmachines om welke appels het gaat op de website. Het is geen ranking factor (je komt er niet hoger door in de zoekmachines). Je komt er ook niet hoger door in de zoekmachines. Wel krijg je bezoekers die op zoek zijn naar de content die op jouw website te vinden is. Ze blijven langer op de site. Dit heeft wel een invloed op de zoekmachine posities.